7 Добри идеи за иновативно учене

Училището не свършва със сградата на даскалото. Няколко инициативи ни показват как се съчетава знанието с играта и забавлението


От МOVE.BG, публикувана на 15 септември 2016

Първият учебен ден настъпи с традиционния звън на училищния звънец, с песни и танци в двора, с гербери и карамфили, с хиляди развълнувани деца, нетърпеливи да споделят за летните си приключения с приятелите си, и дори повече възрастни със симптоматика на предучилищна треска. В двора всъщност има много малко място за носталгия, защото всичко на пръв поглед е както преди две или пък двайсет години. За страничен наблюдател това изглежда донякъде и като търсен ефект.

Ако се позагледаме в новините от последните седмици, ще затвърдим впечатлението, че и конфликтните теми, свързани с училище, си остават все същите – товарим ли ги много тези деца, какво отпада и какво влиза в програмата, отделни думи в разни учебници. Някак все не достигаме до фундаменталните причини за онези заключения, които обикновено правим в края на учебната година. Например, защо българските ученици изостават от връстниците си в западноевропейските страни, защо една немалка част от тях е определяна като функционално неграмотна. Защо училището си остава мъчилище? Как бихме могли да го направим по-увлекателно или пък дори да го изкараме извън училище?

Докато изпращаме учениците в едни ритуали, които по нищо не са се променили от десетилетия, решихме да съберем няколко идеи за учене без мъчение. За учене чрез игра, чрез общуване, чрез създаване. В страната ни има много учители – по професия или пък по призвание, които искат да направят ученето приятно. И деца, и възрастни вече учат онлайн, нови и нови онлайн инструменти и платформи предлагат алтернативи на класната стая. Много иновативни практики си пробиват път сред утвърдените методи за преподаване и променят представите ни за учебен процес, изобщо – за среща със знанието.

Представяме 7 иновативни образователни инициативи от България, посветени на най-малките.

От дигитални класни стаи, през роботика за деца, концерти на възглавници и детски музей на колела, та до математика, която се осмелява да бъде забавна. Всички тези начинания и неуморните ентусиасти зад тях всъщност имат една важна обща цел – да запалят детското любопитство към света, към знанието, към изкуството.

Jump Math

 

JUMP Math е система за преподаване на математика, посветена на развитието на потенциала на всяко дете. Тя постига целите си, като насърчава разбирането на математиката и любовта към нея – както у учениците, така и у техните учители. JUMP Math е цялостна система – съдържа материали за учениците и подробни ръководства за учителите. Тя започва своето развитие през 1998 и е създадена от Джон Майтън – математик и драматург, преподавател в Университета на Торонто.

JUMP Math се основава на най-новите изследвания от областта на когнитивната наука и най-добрите програми за преподаване на математика от цял свят, като в крайна сметка предлага уникална комбинация от задълбоченост, внимателно надграждане, постоянно оценяване и разнообразие от подходи в преподаването.

JUMP Math не променя учебното съдържание, нито класната структура на обучение. Променя начините и стъпките на обяснение, отношението на учителя към децата, както и отношението на децата към учителя и математиката. Резултатът от тази промяна е феноменален! Всички деца в един средностатистически клас стават отличници по математика и учат с голямо желание. В основата е създаването на сигурна и окуражаваща среда, в която всяко дете получава възможност за успех. Специално подбраните задачи се предлагат стъпка по стъпка – така, че всяко дете да може да ги разбере и да придобие увереност за следващия етап. Създадената по този начин положителна нагласа и мотивация на учениците носи резултати, които са над максималните изисквания на образователната система.

Популярността на JUMP непрекъснато нараства и вече се използва от повече от 250 000 деца в училища и образователни институции, както и за учене у дома.

DigitalKidZ

 

Според ентусиастите от DigitalKidZ цифрово грамотният човек е „многомерен и интерактивен“, способен да интегрира различни информационни източници, да се ориентира и да решава задачи в интерактивна среда.

DigitalKidZ е инициатива на Фондация “Дигиталните деца” в подкрепа на дигиталната грамотност на съвременните родители, учители и деца.

Дигиталната грамотност надхвърля умението за работа с дигиталните технологии. Тя включва всички необходими компетенции за дигиталната ера, в която живеем. Това са мултикултурна грамотност и осведоменост за глобалните процеси, иновативно мислене и ефективна ‪комуникация, умение за работа в екип, личностна, социална и гражданска отговорност и не на последно място, разбира се, технологична грамотност и интерактивна комуникация.

Мисия на DigitalKidZ е промяна в методологията на образованието и възпитанието на съвременните деца. Превръщането на информационните и комуникационни технологии  в „ключов лост“ за по-ефективно учене, за креативно мислене, за иновативно и ангажирано поведение при решаване на сложни проблеми, за достъп до по-широки и по-актуални знания – всички основни ключови компетенции на 21 век (Digital Agenda for Europe).

Robopartans

 

Училище по роботика Robopartans има за цел да събуди и затвърди интереса на учениците към физика, информационни и комуникационни технологии, математика и като цяло технически науки. Тяхна мисия е подобряването на обучението и реалната среща на децата с роботиката. В училището те дават възможност на учениците да мислят, грешат, създават и да бъдат оригинални. Преподавателите организират демонстрации, работни срещи, курсове и занятия по роботика с ученици от всички училища. С помощта на реални роботи предоставят един по-практичен поглед към науката.

Музейко

 

Създателите на Музейко вярват в огромното значение на играта за реализирането на пълния потенциал на децата. Те приемат за своя мисия създаването на специално време за игра.

Детските музеи са място за съвместно активно и ефективно прекарване на време на децата с техните родители и учители, като дават възможност за забавление и игра в общи пространства.

Детски научен център Музейко е създаден по модела на детските музеи в САЩ, като съобразява резултатите от най-новите проучвания за развитието на детския мозък и начина на учене при децата в различни възрасти.

Ролята на играта, вдъхновението и опита с реални, практически ситуации и предмети в развитието на децата е изследвана, обсъждана и описана от редица философи и педагози още от XIX век, като Жан Пиаже, Джон Дюи и Мария Монтесори. През XX век работата на тези и други големи мислители и визионери дава смелост на много практици да предложат истински нови подходи във формалното и неформалното образование в САЩ и по света.

Един от успешните и вече утвърдени модели са т.нар. детски музеи. Основна позиция на тези институции е необходимостта от пространства, специално създадени да вдъхновяват децата и ориентирани към техния живот, проблеми и потребности. Често детските музеи не притежават собствени колекции, но предлагат нарочно разработени игри, които стимулират любопитството и творческото начало у децата.

Часовете по изкуство на EasyArt

Основното действащо лице зад разнообразните и вдъхновяващи инициативи на фондация Easyart е художничката Станка Желева. Деца и родители познават Easyart покрай много успешните пътуващите издания на Детски панаир и Музей на колела. В тях десетки разнообразни творчески ателиета запознават малки и големи по интересен и забавен начин с изкуството.

За да обогатят културата си, и през това лято децата се впуснаха в бурно пътешествие из българската история на изкуството с Музей на колела и преминаха през 8 научно-креативни работилници.

Идеята на инициативата е чрез безплатни арт-ателиета и импровизиран музей децата да бъдат запознати с основните периоди от историята на българското изкуство – Праистория, Изкуство на траките, Римска епоха, Българска държава, Златен век, Средновековие, Възраждане, Копия на емблематични български картини.

Водещи на ателиетата са студенти и дипломанти на Националната художествена академия с опит в работата с деца, както и доброволци от Сосиете Женерал Експресбанк и Български Червен Кръст.

Във всяко едно от 8-те творчески ателиета участниците създават свои собствени творби, използвайки техники от различните периоди на изкуството. След като преминат през всички тях, децата имат възможността да станат и куратори на музейната експозиция, като подредят в музея на колела специално създадените копия на най-значимите произведения.

Фортисимо Клас

Фортисимо Клас е новаторска програма за обучение по музика. Традиционните учебни часове по музика са разнообразени по съвременен начин и са посветени на всеки един от деветте основни музикални инструмента oт състава на симфоничния оркестър – цигулка, валдхорна, виолончело, тромпет, контрабас, китара, ударни инструменти, флейта и кларинет. Вниманието на децата се насочва по модерен начин към устройството, историята и най-характерните особености на инструмента, както и многобройните негови приложения в различните музикални жанрове.

Стимулира се и творческото въображение на всяко дете и неговото активно участие в часа по музика – с образователни и същевременно развлекателни игри, като всеки участващ може да се докосне истински до инструмента и да опита за първи път как се ражда музиката.

Лекторите са млади музиканти-ентусиасти, които с много любов и отдаденост спомагат за мисията да се даде шанс за оформяне на музикален вкус за в бъдеще сред младите хора. Часовете изтичат неусетно и увлекателно, а според организаторите в очакване на следващия път детските погледи винаги питат “Кога ще дойдете пак?”

Основен вдъхновител на Фортисимо Клас е диригентът Максим Ешкенази, който пренася тук дългогодишния си опит от САЩ със стремеж да възроди интереса на младата аудитория към класическата музика чрез по-нетрадиционни преподавателски методи.

Kонцерти на възглавници

Magic-pillow-concert-cover

 

Концерти на възглавници са първите семейни класически концерти в България и са организирани от Модо България. Те са носител на наградата на Българско Национално Радио и предаването Allegro Vivace за Проект на годината през 2013.

Концертите започват своя път преди четири години в София. Малката галерия Модо приютява първите желаещи семейства да послушат камерна музика по нетрадиционен начин – настанени на възглавници. Събитието се харесва и скоро след това всяка концертна програма започва да се представя по два, по три, а понякога дори по четири пъти. Вече в значително по-голяма зала, музиканти от най-различни краища на света свирят с удоволствие и усмивка за невръстните си почитатели и техните родители. Всеки концерт представя различни музикални инструменти и жанрове. Започва да се оформя общество от хора, ценящи уюта, топлотата и позитивната енергия, витаеща в атмосферата по време на Концерт на възглавници.

MOVE.BG

тагове
Актуално,
Автор
още по темата

още от 7 добри идеи