Фестивална икономика

Лондон печели милиарди от музикални фестивали


От МOVE.BG, публикувана на 15 юни 2017

От десетина години насам фестивалите на открито станаха неизменна част и от нашето лято.

По-старите поколения утоляваха мечтите си с прожекции на концерти на първите филмови фестивали през 90-те. По-младите заложиха на възможността да съберат пари за заветния концертен и автобусен билет и да изживеят груповото музикално преживяване пред големите сцени в Европа. Дойде милениумът и ето че летните концерти намериха своето място и по нашите поляни, плажове и площади. Къде безплатни, къде доволно платени, фестивалите в България се родиха, нароиха и започнаха да градят традиция и да привличат все по-големи имена на джаза, рока, дори класиката.

И така, полека и отдалече, у нас се заговори за фестивалите като за нещо повече от уикенд забавление в хубавото време.

Заговори се за тяхната добавена стойност, за приноса им за развитието на отделни региони и малки населени места, за обединяването на общности и възникването на нови такива, за създаването на стойностни културни събития и за осигуряването на ценностни преживявания за малки и големи. Заговори се и за тяхната икономика.

В световен мащаб фестивалите са многомилиардна индустрия, която освен приходи от билети развива инфраструктурата, спомага за туризма и местната икономика, развива градовете като общности, бранд и принос към световния културен календар. Един от най-ярките примери за това е фестивалната сцена във Великобритания – всъщност мястото, откъдето тръгва всичко.

През 2015 г. британската музикална фестивална сцена е посрещнала близо 30 милиона музикални фенове и отбелязва 16% ръст в броя на музикалните туристи от други страни. Изключителните концертни зали и местата за музика на живо в Лондон са отворили врати за над 3 милиона души и са генерирали приходи от над 1 милиард британски лири. Страната с бързи темпове се превръща в най-популярната дестинация за музикален туризъм. И докато никой не се съмнява в притегателната сила на музиката, добавянето на икономически факти към емоцията на преживяването е изключително важно.

Снимки: Pixabay. Данни: UK Music за 2015
UK Music е организация, която изследва икономическото измерение на музиката и музикалния туризъм в страната.

Анализирайки огромни количества сурови данни от продажба на билети, организацията предоставя статистика за музикалната индустрия по градове, региони и в страната като цяло. Преди добре свършената работа Великобритания не е отчитала подобни данни за музиката на живо и музикалния туризъм. Изследванията започват през период на икономическа рецесия, проследяват годината на Олимпийските игри в Лондон и достигат до период на нов подем. Това, което докладите показват без никакво съмнение, е икономическата стойност на фестивалите и живата музика за общностите, градовете и регионите.

Музиката е споделено културно изживяване, което UK Music разглежда през твърдите факти и броя привлечени туристи. Събраните данни предоставят доказателства за работните места, приходите, туризма и търговията и успешно лобират за промяна на месните политики в полза на облагородяване на градовете и развитието на нови таланти и публики.

 

„Не сме най-добри в много неща, но в музиката сме“, казва Анди Хийт, президент на UK Music.

„Когато имаш естествено предимство, правилният подход е да надграждаш върху него. Правителството признава, че музиката е един от икономическите козове на Великобритания. Въпреки това то не винаги предоставя правилните политики в подкрепа на този коз. Технологичните способности и креативността са Ин и Ян силите, които са направили тази страна това, което е. Бъдещето на британската музика зависи от изгряващите таланти, както в пърформанса, така и в бизнеса. Осигуряването на бъдещето зависи от създаването на оптимални политики и условия за младите хора да се развиват като музиканти, композитори, креативни технолози и предприемачи. Всеки шести музикален албум, продаден в света през миналата година, е британски. Това е феноменално, но целта не е да се остави наследство, а бъдеще. Създателите на политики трябва да предоставят правилните условия за бъдещето на една индустрия, която изумява, забавлява и привлича света“.

Големият пример – Лондон

През 2015 година изумителните 3,2 милиона туристи минават през многобройните музикални събития в града, като генерират близо 1 милиард приход за икономиката на столицата и осигуряват над 7 500 работни места. Като един истински сандък със съкровища Лондон предлага невероятно разнообразие от места за музика – от малки клубове до арени, стадиони и фестивали. Има по нещо за всеки вкус, музикално предпочитание, жанр и общност. Местата за музика са във всеки квартал и част на града, което помага на младите артисти да се превърнат в следващите номер 1 в световните класации. Без значение дали това е Адел от Тотнъм, Дизи Раскал от Бау или Джордж Майкъл от Барнет.

Из целия град се появяват иновативни фестивали като Field Day и Citadel в парка Виктория, On Blackheath и British Summertime в парковете Хайд и Финсбъри. Същевременно Лондон е горд собственик на концертни пространства с най-различна форма и размери – Royal Albert Hall, Wembley Stadium, Oval Space в Бетнал Грийн, KOKO в Камдън и легендарния Клуб 100 на Oxford Street.

През 2015 се наблюдава увеличение в общата посещаемост на музикални събития до 8,4 милиона души, като 5,2 милиона от тях са жители на Лондон. Това показва в голяма степен ролята на музиката като социален, икономически и културен фактор в града.

С въвеждането на денонощно метро през 2016 и подобни инициативи от страна на местната власт с цел да стимулира растежа и възможностите на нощната икономика, Лондон ще продължи да бъде пример за добри практики в музикалния свят и да предлага нови и специални изживявания на музикалните туристи, които пристигат жадни за забавления на живо.

 

Проект „Иновативните фестивали - за хората, икономиката и умните градове“ се изпълнява с финансовата подкрепата на Столична община Програма Европа 2017 от  фондация МОЖЕ.БГв партньорство с ОКИ Дом на културата "Искър" и Фондация " Бауерзакс".

Мненията и/ или заключенията, изразени в материала, не представляват официално становище на Столична община.

Автор
още по темата

още от Добрият пример