Преференцията: краткият и евтин път към местната власт

Как новите изборни правила осигуряват място в общински съвет с по-малко от 90 гласа в град като Русе?


От МOVE.BG, публикувана на 23 октомври 2015

Само след няколко дни ще застанем пред урната, за да се опитаме да изберем по-добрите кметове и общински съветници, такива, че да управляват селищата ни по-добре. Местните избори обаче са по-специални.

За разлика от националните – за парламент, президент и европейските, тук разликите между победителя и победения са много малки. Това прави купуването на гласове и всякакви други способи за контролиран вот особено ефективни. Само няколко гласа в повече в гласуването за кмет може да промени крайния резултат. По подобен начин стои и състезанието за общински съветници, макар и там да гласуваме за листи.

От друга страна, местната власт събира все по-големи икономически интереси.

Европейските средства, както и все по-мащабните инфраструктури проекти на общинско ниво съсредоточават понякога десетки милиони в ръцете на общинския съвет и кмета. Затова и борбата за победата на тези избори става по-ожесточена и драматична, битка, в която има гарантиране на вложените ресурси и средства. Добрата възвращаемост доведе до влизането на сериозни престъпни и мафиотски мрежи в гарантирането на победата на местните избори. Контролирането или покупката на вота вече съвсем не е дилетанстко занимание, а изпитан в по-сериозни ситуации криминален механизъм.

На този фон част от изборните правила не изглеждат особено адекватни. На национално ниво преференциалният вот показа сериозни слабости. Феноменът 15/15, при който избирателите отбелязват номера на партията както в частта за листа, така и за кандидат, на практика вкара един абсолютно неизвестен човек в Европарламента. В спечеленото място на Момчил Ненков нямаше абсолютно никаква политическа логика. То се дължи единствено на лоши изборни правила, съчетани с лошо информирани избиратели. Феноменът 15/15 не е валиден само за БСП, той може да се намери в почти всяка една партия, в почти всеки избирателен район – от София до Видин и Монтана.

На тези избори за първи път ще имаме преференция за избор на общинските съветници.

Начинът, по който тя е записана в Изборния кодекс, я прави силно рисков елемент. За разлика от другите избори, на които имаме преференция, тук кандидатите, странно защо, не се състезават помежду си, а на фона на общата активност. Ако досега този елемент се изчисляваше на база на подадените гласове за съответната партия, тук се изчислява на база цената на един мандат.

Взимаме за пример една от големите общини – Русе. На последните местни избори там са гласували около 64 838 избиратели. За победителите са дали вота си около 24 000 човека. Ако преференцията за местни избори беше с логиката на останалите, трябваше да изчислим прага й от 7% на тези гласове. Това биха били около 1680 гласа. При толкова листата за общински съветници на най-голямата партия в общината би се разместила.

Според Изборния кодекс обаче, трябва да пресметнем т. нар. Общинска квота

Която разделя общия брой гласове – 64 838 на местата в общинския съвет – 51, или получаваме малко повече от 1271 гласа. Върху тази квота налагаме прага от 7% и получаваме 89 гласа. Само толкова са нужни, за да разместим листата за общински съветници на най-голямата партия в една средно голяма община на тези избори. Със 89 гласа можеш да станеш първи, макар и никой да не те познава в град катo Русе, който  иначе има около 130 000 население.

preferenciq

Когато имаш сериозен залог на избора, очевидно  достатъчно ресурс в лоши практики и навлязла криминална мрежа, е добре да направиш изборните правила по-стабилни на фалшификации  и манипулации. Целта е една – да гарантираш, че изборът на гражданите в деня на изборите няма да бъде заменен от резултата на престъпните мрежи.

Трябва да създадеш такива правила, че от една страна те да не създават ефективност при манипулациите – с малко ресурс да обръщат резултата, а от друга да направят самия резултат по-устойчив на манипулации. Не може да оставиш избора на общински съвет да зависи от 80 -90 гласа. Така, вместо да дадеш повече демокрация на гражданите, които гласуват, им я отнемаш и я даваш в ръцете на организаторите на изборни схеми.

Автор: Даниел Стефанов

Даниел Стефанов е ментор на екипа, изготвил Наръчника за изборна реформа, който предстои да излезе в началото на ноември месец. Дотогава може да следете страницата му във Фейсбук.

Снимка: Yale.edu

MOVE.BG

Автор
още по темата

още от Изборите: Посока Бъдеще