Пет прототипа само за две денонощия

Или какво всъщност представлява Sofia Service Jam?


От МOVE.BG, публикувана на 15 март 2018

Между 9 и 11 март в пространството на "Генератор" за трета поредна година в София бе организиран Sofia Service Jam. (FB) Събитието е част от международното 48-часово дизайн предизвикателство Global Service Jam (http://planet.globalservicejam.org/), което се провежда в над 100 града по цялото земно кълбо.

Тайната тема на Global Service Jam 2018

Както традиционно се процедира със събития под егидата на Global Service Jam, глобалната тема на дизайн предизвикателството се пази в тайна до самото начало на всяко индивидуално събитие. След това участниците имат точно 48 часа, за да я интерпретират, асоциират с определен проблем и развият прототипи на иновативен продукт или услуга. През 2018 глобалната тема на инициативата бе 10 секундно видео, в което се редуваха думите „YES-NO-MAY BE


С подкрепата на своите ментори в лицето на специалиста по включващ дизайн Ивелина Гаджева, социалния предприемач Ива Гумнишка, бизнес анализатора Симона Дакова, проект-мениджърът Хелиана Велинова и фотографа Иван-Александър Иванов, участниците преминаха през всички етапи на дизайн мисленето. Допълнителен катализатор за творческия процес бяха презентациите на гост-лекторките Диана Аладжова, председател на Обединени идеи за българия, и UX специалистът Лора Костова.

В резултат от интензивната работа от петък до неделя се появиха пет прототипа на нови услуги.

Ето ги и тях, съвсем накратко, поне засега:

“България е супер яка!”

Мотото на екипа, захванал се с предложение, насочено към онези, които се колебаят дали да се завърнат в родината. Отговорът може би се крие в проекта за 10-дневен лагер, в чиито рамки участниците споделят очакванията си, хапват традиционни гозби, правят обиколки из природата, и не на последно място се срещат с водещи компании, за да преговорят възможностите за професионално развитие не другаде, а в България. Програмата завършва с ден за размисъл. Дали участниците в проекта ще изберат да останат, или отново да заминат, ще разберем, когато идеята се доразвие. Засега екипът е разработил сайт и черпи опит от организации със сходни дейности и цели като например сдружение “Тук-Там”.

Коширай.ме

Екипът на работи върху създаването на кошчета, които да насърчават учениците да събират разделно отпадъците си в училище. Над контейнера за събиране на рециклируеми отпадъци е поставен баскетболен кош и табло, което индикира в реално време резултата на училището спрямо количеството боклук, събран от другите участници в инициативата. На таблото, освен резултата в училищното състезание, се изписват и любопитни факти, свързани с рециклируемите материали.

Съкварталници

Друга идея е провокирана от лошото качество на градската среда в повечето столични квартали. Като преки потърпевши от това, членовете на екипа решават да вземат нещата в свои ръце. Предложението на Съкварталници е да се организират събития, на които обитателите на квартала да могат да се срещат и да обсъждат бъдещето на публичните пространства в своя район. Основната цел е да се създадат устойчиви неформални общности от ангажирани и активни хора, които задно да мислят как да подобрят средата. Планът предполага създадаване на фейсбук групи по квартали, които да подпомагат самоорганизирането.  

  • Reapp

Има за цел да предостави решение за моментите на стрес, неувереност или страх. Специално приложение, свързано към ‚умна‘ гривна или часовник, се активира при ускоряване на пулса и предоставя различни решения, между които които човек да избере в зависимост от неразположението, което изпитва. Сред опциите са доказани техники за преодоляване не негативните емоции и тревожността като: техники за дишане, музика, физически упражнения и други. Основните категории разделят проблемите на физически или психически, а броят на решенията в тях варира в зависимост от конкретната тревога.

  • Happy dots

Това е идея за платформа, която събира щастливи точки и помага да споделяте вълнуващи моменти. Това става под формата на видео, снимка, текст или дори звуков запис. Всеки потребител решава дали моментът да бъде публичен или персонален. Така щастливите мигове се разполагат върху карта. Да, освен да видите къде се концентрира щастието, може да търсите вдъхновение в изцяло позитивната плтаформа или пък да си поставите щастливо предизвикателство. “Месец щастие всеки ден” няма как да звучи зле.

След усърдния труд и приповдигнатото настроение през целия уикенд организаторите възнаградиха участниците с ваучери за СмартФабЛаб и СофтУни и възможности за менторска подкрепа при бъдеща работа по идеите.

Оттук нататък всичко е в ръцете на екипите.

Дали ще имат достатъчно желание да продължат работата по своите идеи? Във всеки случай, положителният заряд и знанията, получени по време на Sofia Service Jam 2018, са вече усвоени позитиви. Ние от MOVE.BG ще ги следим с интерес и ще ги подкрепяме с каквото можем в следващите стъпки.

sofia service jam снимка: Иван-Александър Кютев

MOVE.BG

Автор
още по темата

още от Актуално