Туризмът в дигиталната ера: промяната едва започва

Кои са темите от ключово значение за трансформацията на туристическата индустрия


От МOVE.BG, публикувана на 27 юни 2018

 

В началото на XXI век планирането на пътуванията ни включваше посещение на офис на туристическа агенция или поне разлистване на пътеводител. Разказът на приятел беше най-надеждният ориентир какво да очакваме и как да направим преживяването си по-удовлетворяващо.

Днес, като туристи в дигиталната епоха, управляваме пътуванията си почти изцяло онлайн. Благодарение на технологичните постижения пътниците могат да резервират полет и хотел за секунди, да получат отзиви за местни забележителности и да персонализират в най-висока степен преживяването си. Развитието на т. нар. „sharing economy” принуждава компаниите постоянно да преформулират определението си за туризъм и да адаптират начина си на работа.

Дигитализацията стимулира иновациите, растежа и глобализацията и променя напълно представите за пътуването като такова – днес то изглежда по-достъпно и удобно от всякога. Дори да не предостави коренно нова концепция, технологията може да ускори и улесни достъпа до определена услуга с всички структурни последици от това. Преди утвърждаването на Airbnb например не сме представяли малкото пространство, с което разполагаме, в подобна динамична бизнес перспектива, че “на гости” могат да ни дойдат потребители.

Все повече хора предпочитат да резервират стаи, да наемат коли и да плащат екскурзии чрез смарт телефоните си. Освен че предлагат пълен набор от услуги, мобилните устройства се превръщат в нещо като жив спътник, който ни познава по-добре от всеки друг и предвижда желанията ни, преди дори да сме се почудили какво да изберем. Социалните медии и платформите за споделяне на отзиви превърнаха туристите в създатели на съдържание и гидове на пълен работен ден.

Способността за събиране на данни и техният анализ е навярно най-ключовият елемент на дигитализацията. Чрез обработването на лични данни компаниите научават повече за поведението на клиентите и оптимизират услугите си. Потребителите търсят все по-висока степен на персонализация, гъвкавост, опростени взаимодействия и плащания. Искат да бъдат обслужвани еднакво безпроблемно по всевъзможни канали, искат пълна интеграция и координация между мобилните приложения, офисите и телефонните резервации.

През следващото десетилетие дигитализирането на авиацията, пътуванията и туризма може да отключи стойност от над 1 трилион долара за индустрията и обществото. Ползите включват икономии на разходи и време за потребителите и намалени екологични вреди.

През 2016 г., за шеста поредна година, приносът на пътуванията и туризма в световен мащаб надхвърли световната икономика, като нарастна до 10,2% от глобалния БВП. Растящото търсене на пътувания, особено в развиващите се пазари, представлява възможност за нови участници. Дигиталните компании търсят по-силни взаимоотношения с клиентите, като драстично променят операциите и се стремят да разбират по-добре предпочитанията на пътуващите. Свързаните устройства и изкуственият интелект (AI) ще осигурят повишаване на ефективността в индустрията. Технологията ще окаже влияние и върху работната сила в отрасъла, като служителите ще имат възможност да получават информация в реално време и да взимат решения, докато помагат на AI да се съсредоточи върху основните си силни страни.

Според Световния икономически форум очакваме в следващото десетилетие четири теми да бъдат от основно значение за дигиталната трансформация на индустрията:

Преживяването

Пътуващите ще получават изживяване, съобразено с техните навици и предпочитания. По време на пътуването фирмите ще оптимизират опита на клиентите си, като събират и обменят данни и непрекъснато генерират заключения. С течение на времето пътуването ще се интегрира все повече с други ежедневни дейности.

Отношения в бранша

Ролите в екосистемата стават все по-неясни, тъй като участниците си съперничат по отношение на връзката с клиента. Ще продължават да се появяват платформи, които улесняват колаборации в екосистемата, докато споделянето на информация ще е все по-определящо за отношенията между бизнесите.

Дигитални предприятия

Дигиталните технологии, които революционизират производството, оптимизират използването на активи в реално време и в крайна сметка увеличават работната сила на индустрията, ще трансформират операциите. Иновации като 3D печат, AI, IoT, виртуална реалност (VR) и цифрови платформи ще позволят гъвкава работа и промени в основните операционни процеси.

Безопасност и сигурност

Съвместното усилие за защита на данните и повишаване на киберсигурността за пътниците ще бъде от решаващо значение за поддържане на доверието и обществената безопасност. Дигиталните технологии могат да бъдат използвани за създаване на сигурна среда с широки граници.

Снимка: Marco Verch

Компаниите трябва да се възползват от тази тенденции бързо или поне да се подготвят за тяхното въздействие поради две важни причини:

  •        Дигитализацията на всичко наоколо – когато технологиите са достъпни и малки, остават все по-малко бариери пред това устройства, превозни средства, хора и неща да се свържат
  •        Разнообразните очаквания на потребителите – повлияни от практики в други сектори, клиентите в туристическата индустрия стават все по-взискателни

По всичко личи, че промяната на туристическата индустрия едва започва. Какво означава това за бизнеса и дали потребителите ще открият по-добри възможности да пътуват, предстои да видим в следващите години.

 

Автор
още по темата