Успешният лидер прескача собствените си бариери

Диана Стефанова от VMware беше гост на НоваториТЕ


От МOVE.BG, публикувана на 12 април 2017

от Драгомир Николов, Iconomist.bg

 

55% от технологичните компании в САЩ нямат жена в топмениджмънта си. Такава е тенденцията в половината от ИТ компаниите в Европа и при 44% от сектора в Китай. Данните показват, че жените, завършили технологично образование в САЩ, са едва около 31%, като ползват 26% от работните места. В Европа такава диплома имат 42% от дамите, които след това заемат 32% от работните места. От „добрата“ страна на тази статистика е Диана Стефанова, управляващ директор на развойните центрове на VMware за България, която е и директор бизнес развитие за интегрирани продукти и решения на VMware за Европа.

 

Стефанова е четвъртият участник в НоваториТЕ – ежемесечно предаване за технологии, организирано от платформата за гражданско участие MOVE.BG и част от инициативата EDIT.bg, която обединява дигитална България. Всеки епизод от серията разказва за една конкретна индустрия през перспективата на успешни български предприемачи в нея. Кои са те, ще научавате и от страниците на „Икономист”, а целите истории могат да се гледат в YouTube.

Централата на VMware е базирана в Пало Алто, Калифорния, а може и да сте чули, че компанията наскоро бе придобита от компютърния гигант Dell за 67 млрд. долара. Продуктите на VMware дават възможност за значително по-ефективно използване на ресурсите на хардуера, позволявайки върху един физически сървър да работят множество виртуални машини, всяка със собствена операционна система и инсталирани приложения. В момента VMware България има екип от 600 човека, а продуктите, които се правят в страната ни, генерират за компанията около 1 млрд. долара приходи. Инвестициите на VMware в страната са около 320 млн. долара, като от България се ръководи цялата развойна дейност за Европа.

 

Когато технологиите те изберат

“Технологиите избраха мен, не аз тях”, категорична е Диана Стефанова. По образование е финансист, а след завършване на УНСС заминава за САЩ, където работи доста години във финансовата сфера, но в технологични компании. “Когато отидох в САЩ, трябваше веднага да си намеря работа и като току-що завършила студентка, започнах като сервитьор в Силициевата долина. Имах късмета няколко месеца по-късно да стартирам работа в офис на технологична компания”, спомня си Стефанова. Тя никога няма да забрави и една от късметлийските си срещи, макар и проведена на малко необичайно място. “След няколко месеца имах възможността да се засека в тоалетната с жена от висшия мениджмънт на нашата компания, отговаряща за финансите, която ми разказа какви предизвикателства има пред корпорацията ни и какво търси. И тогава аз имах куража и ѝ казах: “Аз имам финансово образование и мога да ти помогна”. Хванах правилния момент и 2 години по-късно тя ми даде шанс да ръководя този отдел”, казва още Стефанова.

Така тръгва кариерата ѝ, след това работи и в два технологични стартъпа. На по-късен етап се връща в България и заема позицията финансов директор на българо-швейцарската софтуерна компания Sciant. Компания, предлагаща цялостни аутсорсинг услуги за софтуерни инструменти. След 4 години упорита работа Sciant успяват да привлекат VMware като клиент, а след това през 2007 г. гигантът закупува цялата компания.

 

Талантът на пазара

На горещия въпрос защо VMware e избрала България, Стефанова има еднозначен отговор - “заради качеството на професионалистите”. И след това пояснява, че основните офиси за развойна дейност на софтуерната компания, извън централата в Калифорния, са в Индия, Китай и България. “Целта ни е българският офис да е хъб не само за развойна дейност, но и да покрива нуждите на пазара в Европа”, добавя още Стефанова.

Очаквано, най-голямата трудност пред компанията е “талантът на пазара”, или, казано с други думи – професионалистите са лимитиран брой. Гладът за кадри си остава, макар че предлагането леко се е повишило. Друга трудност, особено пред жените в бизнеса, е балансът между работата и личния живот. Според Стефанова той е предизвикателство, но ако искаш да успееш, трябва да намериш начин.

 

Визионерството е тайната на успеха

“Няма безгрешни хора. Успешни са тези лидери или мениджъри, които се учат от грешките си. Въпросът е да слушаме и да чуваме обратната връзка”, категорична е още Стефанова. Тя веднага добавя, че другата страна на лидерството е визионерството. “Важно е не само да имаш перфектната визия за бъдещето на компанията, но и да можеш да ангажираш всички, целия екип, да застанат зад нея. Това е еволюция на лидерството, през която аз преминах. Няма правилно нещо за лидер, има правилно нещо за един екип, за бизнес”, заключава още тя. Стефанова съветва настоящите и бъдещите предприемачи да имат ясни цели и идеи как точно да ги постигнат. Също така да са обградени от правилните хора около себе си, от които могат да учат. “Менторство с един човек не бих препоръчала. Трябва да си заобиколен от много хора, от които да учиш ежедневно. Много важно е и спонсорство на професионално и персонално равнище. Не толкова за пари, а по-скоро за изграждане на доверие и в правилния момент, в който човек има нужда от някого на доста по-високо ниво, той да помогне”, казва още Стефанова. Тя уточнява, че менторстовото за разлика от спонсорството е по-пасивно, при него може да получиш съвет или пример, на който да подражаваш.

 

Моторът “иновации”

Във VMware разделят иновациите на органични и неочаквани. Разбира се, първите се случват всеки ден в работата на компанията, когато екипите работят по даден продукт. Другият вид е такава иновация, която се откъсва в някаква степен от контекста и екипите мислят изцяло в нова посока. Именно на тях VM България обръща специално внимание. “Това бе добре обмислено решение на лидерския екип, което включваше отделяне на ресурс и време да се финансират конкретни проекти. В момента имаме и вътрешен инкубатор, което също е иновативност само по себе си. Номинират се идеи, правят се прототипи. Два от тях бяха показани на годишното ни клиентско събитие, което се казва VMworld. На него присъстваха 20 000 човека в САЩ и 12 000 човека в Европа”, разказа още Диана Стефанова.

 

Търси жената

Иновациите в ИТ фирмите обаче идват със сблъсъка на повече гледни точки, а оттам логичен е и стремежът за наемането на повече жени. “Голяма част от корпорациите работят в посока да привлекат повече жени в екипите си, защото започва да се вижда, че креативните решения се случват, когато имаш различно мислене. За компаниите, които имат поне 3 жени на високи управленски постове, е доказано, че се справят по добре с 50 – 60% от бизнес гледна точка”, казва предприемачът. Тя уточнява, че важи и обратното – ако имаш компания само от жени, сигурно няма да е толкова успешна в сравнение с такава с разнообразни гледни точки. За привличането на дамите към ИТ технологиите обаче трябва да се работи целенасочено, например чрез наемане на ментори, които да показват, че технологиите са успешна професия за нежния пол. За нуждата от допълнителни усилия в тази посока говори и фактът, че 50% от жените в технологичните компании сменят професията си или напускат.

Във VMware има сериозни инвестиции в посока разнообразие на служителите. Още преди 3 – 4 години компанията започва да предлага гъвкаво работно време, целящо жената да е добра майка и успешен професионалист. “Всички тези усилия започват да дават резултат, това, което установихме, е, че жените имат неосъзнати предразсъдъци. Всеки един от нас ги има. Жените си слагат нежуни рамки. Но само ако осъзнаеш, че имаш рамка и сам си си я сложил, може да излезеш от нея”, вярва Диана Стефанова.

 

Текстът е публикуван в брой 14/2017 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа.

Автор
още по темата

още от Решения за България: Digital