Отговорите, които получихме:

Отговорите на кандидатите на ПП „Зелените”


От МOVE.BG, публикувана на 30 септември 2014

Това са отговорите, които получихме от кандидат-депутати на нашите Три въпроса за бъдещето на медиите в България:

Вие считате ли, че има проблем/и в медийната среда в България?

 

 1.      Медийната среда в България представлява цяла система от проблеми, управляването на която е сред основните приоритети на Зелените”, заложено в политическата ни програма, наравно с гражданския контрол над институциите и участието на гражданите в управлението.

 

 Кои са те (конкретно)?

2.      Проблемите са във всяко звено на медийната система – от собствеността, през управлението, правилата на работа, личната сигурност на журналистите, съдържанието на материалите, до разпространението на медийните продукти. Напълно неприемлива е липсата на информация за собствеността на медиите и възможността собственици и управители на медии да бъдат хора с различен друг крупен бизнес, действащи политици, народни представители, лица, работещи в съдебната система и следствието, какъвто е случаят с Ирена Кръствеа и Делян Пеевски.

Обвързаността между властта и медийните групировки, ясно пролича и в случая КТБ, която индиректно контролираше групата на Пеевски и Цветан Василев. Държавните компании депозираха средства в размер на стотици милиони в банката и по този начин правителствата на Борисов и Орешарски си купуваха медиен комфорт. В същото време медиите на КТБ охулваха опозицията по всички възможни начини и по този начин се отблагодаряваха на властта. Банката фалира заради очевидно непазарните си подходи. Особено важно за България сега е този медиен октопод да бъде разсечен, а моделът „КОЙ” (срастването на власт, бизнес и медии) да бъде постоянно разобличаван и демонтиран от върховете на държавното управление.

Изключително обезпокоителен е фактът, че през 2013 г. България изгуби още 12 пункта от критериите за медийна свобода в индекса на Репортети без граници и достигна срамното 100-но място. Продължава насилието и тормозът над журналисти, включително двукратното подпалване на колата на Генка Шикерова и физическите посегателства от страна на полицията към журналисти, работещи по време на антиправителствените протести – Иван Бедров, Росен Босев, Цветан Фиков, Валентин Грънчаров, Кирил Хараланов, операторите на Би Ти Ви Благой Момчилов и Дани Драганов, и блогъра Иво Божков.

Отделни проблеми на съдържанието са цензурата, дезинформацията, изопачената информация и автоцензурата в много от медиите. Съдържанието на печатните медии, управлявани от Делян Пеевски например е вулгарно, долнопробно и порнографско – почти винаги с фотографии на голи тела в предизвикателни пози, включително на първите страници, което има пагубен ефект върху моралните устои и възпитанието на подрастващите, както и на цялото общество. Програмите на най-ползваните медии – телевизиите наблягат предимно на продукти представящи различни форми на нереалност, които забавляват публиката, качват рейтинг, но не носят никаква образователна, социализираща и качествена информационна стойност.

 Разпространението на печатни медии е неравномерно в големите и малките населени места, като в последните човек почти не може да срещне издания различни от споменатите вече вестници, управлявани от Пеевски.

Отделен проблем в цялата медийна бъркотия е и липсата на единни медийни стандарти и правила. В началото на 2014 г. се допусна абсурдната ситуация да бъде създаден втори етичен медиен кодекс от медиите, близки до магната Пеевски. Този абсурд ще доведе до ситуация на ново пропадане, в която малкото медии, които спазват етичните и професионални стандарти, ще станат съвсем невидими като присъствие и влияние в журналистиката.

Какви решения предлагате (конкретно)?

3.      Зелените се стремим към изработването и прокарването на нов закон за медиите, който, на първо място да ограничи концентрацията на собствеността и разпространението на медии, да гарантира публичността на техните крайни собственици като физически лица. В такъв закон искаме да залегнат следните политики от нашата програма:

Изработване на Национална харта за медийна свобода, регламентираща отношенията между държава, собственици на медии, журналисти и граждани.

Изграждане на институции, които да осигурят действителна независимост на публичните медии по отношение на политически натиск и пазарни сили.

Създаване на медиен омбудсман, отговорен единствено за опазване на обществените интереси и установяване на мониторингова система за защита на медийния плурализъм.

- Създаване на Регистър за собствеността на медиите и въвеждане на задължително изискване за прозрачност на капитала на собствениците на медии.

Обществено, а не държавно управление на публичните медии

(БНТ, БНР) и БТА и промяна в модела на финансиране на публичните медии.

- Приемане на Етичния кодекс на българските медии (от 2004 г.!) като законов акт, валиден за абсолютно всички български медии, неизпълнението на който да води нарушителите до съдебна отговорност и санкции.

 MOVE.BG

 

Автор

още от Медиен Плурализъм