Постановка на въпроса: "Кои медии са по-плуралистични - частните или обществените?"

Очевидна тенденция към спад в доверието към българските медии


От МOVE.BG, публикувана на 10 юни 2014

В последно време въпросът: „Частните или обществените медии са по-плуралистични?“ се задава достатъчно настойчиво. Най-често не точно така формулиран, но под една или друга форма – да.

„БНТ и БНР под влияние на властта ли са или са независими?“ „Частните медии проводник на корпоративни интереси ли са или отразяват обективно и професионално действителността?“ „На кого да имам доверие, кого да гледам/слушам, кой е по-информативен?“

И много други въпроси, които в същността си представляват именно дилемата, която ще се опитаме да разрешим пред българската общественост в дебата на MOVE.BG “Частни или обществени медии? Кои са по-плуралистични?“

Какво е медиен плурализъм?

Медийният плурализъм представлява разнообразие от независими медии, които предлагат разнообразие от гледни точки и интереси, които да достигат до гражданите. Медийният плурализъм е фундаментален елемент от демокрацията, защото гарантира правото на пълна и вярна информация, а информираността е предпоставка за вземане на решение като съзнателен избор при участие в обществения живот.

Вътрешен е този плурализъм, който касае самата медия – дали тя представя различните гледни точки в своята програма. Външен пък е този, който е свързан със самото разнообразие на медийно съдържание – дали за всяко мнение има отделно предаване или направо медия, която човек може да си избере, ако му допада. Политически плурализъм е представянето на целия спектър политически позиции в страната, а културен – на различните културни/етнически групи.

Плурализмът в обществените и частните медии.

Общоприетото разбиране в Европа е, че обществени са тези медии, чиято програма, управление и финансиране са с обществен характер. Това значи, преди всичко, медии публична собственост, макар и българският закон да допуска по изключение за обществени да се лицензират и частни компании. Частни са всички останали медии.

Вид медия

Обществени

Частни

Програма

Обществен характер

Комерсиален характер

Управление

Обществено управление

Частно управление

Финансиране

Публично

Частно

 

Обикновено обществените медии са малко на брой, в България това са основно БНТ и БНР. Ето защо е много важно те да са независими и вътрешно плуралистични, защото потребителя няма възможност да превключи на друг обществен канал, ако никоя от гледните точки вътре не е неговата. Т.е. във всяко предаване трябва да се представят максимален брой различни мнения. При частните медии ключов е външния плурализъм. Приема се, че дори и да не са вътрешно плуралистични, разнообразието от медии гарантира разнообразие от гледни точки, като всяка си е със своя медия. Например – левите четат в. „Дума“, десните – „Капитал“ и т.н.

Тогава излиза, че частните и обществените медии са изправени пред различни предизвикателства, за да гарантират своята независимост и плуралистичност и се справят с различен успех с тяхното преодоляване. БНТ и БНР трябва да преодоляват опитите на властта да ги подчини, както и да осигуряват високо качество и доверие в продукцията си, въпреки че не са поставени в конкурентна среда. Частните медии пък функционират в пазарна среда и се сблъскват с проблемите, които са характерни за пазара. Така плурализмът може да е засегнат от това, че отразяването на определени гледни точки може да не е печелившо и това обикновено са финансово слаби групи. Също така, концентрацията на собственост на пазара пречи на други играчи да се включат и да изразят други интереси, а липсата на прозрачност и информация за действителния собственик на една медия, блокира възможността на потребителя да си подбере източник на новини, който подхожда на възгледите му.

Финансиране и независимост

Независимостта не медията е необходимо условие за нейната плуралистичност. Въпросът за финансирането пък е определящ за това доколко една медия може да се нарече „независима“ и, ако е зависима – от кого. Тук можем да питаме и дали пазарът е достатъчен, за да се финансират частните медии достатъчно добре и самостоятелно, за да бъдат плуралистични? Питаме и дали БНТ и БНР са независими, когато всяка година парламентарното мнозинство им определя бюджета? Трябва ли държавата да отделя средства и за частни медии, ако изпълняват обществени функции?

Доверие

Въпросът за плурализма на медиите е и въпрос за доверието. Както вярата в информацията, която достига до нас чрез медиите се базира на убеждението ни, че те не крият нищо от нас, така и самият плурализъм е невъзможен, без доверие в източника.

По света обикновено статистики показват, че гражданите се доверяват повече на обществените медии, отколкото на частните. Вероятно защото се радват на по-малко „скандали“ и на обществени гаранции за независимост и безпристрастност, както и високото качество на продукцията. Така ли е обаче в България?

Ако съдим по рейтингите на телевизиите, то БНТ е далеч назад от големите частници. В сутрешните блокове BTV и Nova поддържат около 35% пазарен дял всяка, а БНТ – не повече от 10%. В същото слабо положение е БНТ и по отношение на вечерните новини – 10%, БТВ – 50%, Нова – 20%.

Това обаче не трябва да успокоява частните медии. Доверието в сектора, като цяло, е много ниско в България и продължава да спада. Последни проучвания показват, че 60% от българите не вярват в независимостта на медиите, докато през 2008-ма 76% отговарят, че имат доверие на медиите, макар и не безусловно. Въпреки, че тези показатели не са съвсем пряко съизмерими, очевидна е тенденцията към спад в доверието към българските медии.

На пръв поглед капчица успокоение дава едно изследване на „Еделман“, според което можем условно да кажем, че колкото са по-несвободни медиите, толкова по-високо е доверието в тях. И обратно.

Да, но България е на 100-но място по свобода на медийната среда, според класацията на „Репортери без граници“ или едва на 32 места пред Индонезия, където доверието в медиите е 79%. Та едва ли липсата на цензура в медиите е причината да няма доверие в тях.

 


Дали ниското доверие се дължи на липса на медиен плурализъм? Вероятно да. Докато гледаме любимото си предаване по ТВ вероятно не си задаваме на момента въпроса: „Да не би да пропускам нещо важно от цялата картинка?“ Но, когато след време разберем, че много съществена част от информацията ни е спестена или изопачена, губим доверие и любимото ни предаване вече не е толкова любимо.

От там липсата на вяра в източниците на информация блокира самото информиране, а то от своя страна възпрепятства нормалното функциониране на демокрацията. С други думи – синдромът на „лъжливото овчарче“ ще доведе огромна несигурност за фактите, които се случват в страната, възможност за множество тълкувания и интерпретации и прът в колелото на националния консенсус.

Поради всичко това, ще задаваме въпроси, ще дебатираме и ще търсим решение за проблемите на частните и обществените медии в четвъртък от 19.00 часа в Дома на MOVE.BG. Ако считате, че темата е важна, включете се!

За по-любознателните: четете книгата на проф. Н.Огнянова - "Медийна политика и право на ЕС", както и линковете в статията. 

тагове
Европа, Статия,
Автор

още от Медиен Плурализъм