Какво е „Европейска гражданска инициатива за медиен плурализъм“? Три причини да я подкрепим.

Няколко аргумента за това да се подпишеш


От Димо Господинов, публикувана на 1 юни 2014

Струва ли ви се, че някои идеи са „забранени“ в нашето общество? Че има теми „табу“, че има неприкосновени лица, както и че темите от дневния ред са предварително начертани някъде на тъмно? Въобще, смятате ли, че има голям проблем в начина, по който се информираме, а медиите не работят в полза на демокрацията?

Ако всичко това е така, то вероятно ще подпишете подписката на "Европейска гражданска инициатива за медиен плурализъм" без много колебания. Ако още се чудите, ето няколко аргумента какво ще постигнете с вашия подпис

1. Пряк принос за медийния плурализъм в ЕС и България.

Европейска гражданска инициатива е инструмент за пряка демокрация в ЕС, който дава възможност на гражданите да отправят законодателни предложения до европейските институции. Достатъчно е да съберат 1 млн. подписа в минимум 7 страни от Съюза. Това ще задължи Европейската комисия да внесе предложението в Европейския парламент и Съвет за гласуване. Всяка страна има квота от необходим минимум подписи, в зависимост от нейната големина и население – за България това са 13 500 подписа.

"Европейската гражданска инициатива за медиен плурализъм" изисква от институциите законодателство, което да гарантира наличието на плурализъм в медиите в рамките на ЕС. Като под "плурализъм" се разбира множество, разнообразие на идеите, които се предлагат в общественото пространство. Всеки да има възможност да изкаже мнение, да предложи нещо различно, да се бори за обществена позиция и да може да бъде чут, а не дискредитиран.

Този проблем е много сложен, изисква много и комплексни мерки и в този смисъл инициативата цели законова уредба, която да преследва следните 5 цели:

Мерки срещу концентрацията на медийната собственост и контрола върху рекламата.

В български условия съсредоточаването на собствеността на медиите в едни ръце е напреднал процес, който дава възможност на 3-4-ма души да определят какъв е дневният ред на обществото съобразно своите бизнес интереси. Същото се отнася и за рекламния пазар, където определени хора са толкова силни, че могат чрез контрол на потоците от пари за реклама сами да издигнат или фалират една телевизия, например.

Независимост на медийните регулатори от политическата власт и корпоративни интереси.

      Медийните регулатори са тези органи, които следят за прилагането на медийното законодателство – една изключително специализирана материя, която изисква висок професионализъм и обективност. Ето защо е много важно това да бъдат независими експерти, а не партийни назначения, които да служат на обществени, а не на частни интереси.

Нови дефиниции за „конфликт на интереси“, които да предотвратяват участието на медийни босове в политиката.

      Някои съвременни „герои“ нямаше да са възможни, ако това го имаше.

Европейска система за мониторинг и контрол за прилагане на медийното законодателство.

      За да сме сигурни, че европейските правила за контрол на медиите ще важат еднакво навсякъде из Съюза.

Нови правила и утвърждаване на добри практики в отношенията журналист-издател.

      Може би, разковничето е именно в прекъсване/смекчаване на връзката на зависимост между собственици на медии и редакциите.

Т.е., давайки подписа си за Инициативата, вие подкрепяте тези 5 цели и има шанс тя да успее и да доведе до желаното европейско законодателство, което да важи и в България, разбира се.

2. Ясен политически знак.

Независимо дали инициативата успее да принуди Комисията да предложи правни мерки в полза на медийния плурализъм в Европа, събирането на 13 500 подписа за тази кауза в България би било чудесно. Защото ще даде несъмнен политически знак, че българите сме загрижени за медийния плурализъм и сме готови на организирани граждански действия, за да го постигнем.

А, ако постигнем повече от необходимите подписи (например 20 хил.), най-бързо от всички останали държави стигнем и минем квотата си, като цяло – ако покажем необичайна активност по темата – знакът ще е още по-ясен и силен. Вече ще сме сред най-дейните по този въпрос. С всички съответни изводи за средата ни, която налага подобно поведение…

3. Повдигане на тема от огромно значение, за която не се говори по         принцип.

С всеки подпис, който давате в подкрепа на Инициативата, вие задавате и въпрос: „Има ли плурализъм в българската медийна среда?“ и „Защо няма такъв?“. Досещате се, че темата е много трудна за повдигане в общественото пространство, защото самите медии (или поне по-голямата част от тях) не са много склонни да говорят за собствените си проблеми. Особено, ако трябва да се признае, че липсва плурализъм или че има натиск върху журналисти, или че обществените посредници са контролирани от насочващите потоците от пари за реклама.

Нищо не може да спре и никой не може да скрие обаче пряко изразената воля на гражданите за промяна. Осъзнаването на проблема, информирането за пороците на медийната среда и надигането на глас срещу тях задължава вестници, радиа, телевизии, не без помощта на социалните мрежи и блогове, да обърнат внимание на тази все по-упорито повдигана тема.

MOVE.BG осъзнава основателността на тези причини и застава зад Европейската гражданска инициатива за медиен плурализъм. В стратегическо партньорство с инициаторите от „Европейски алтернативи“, "Международния алианс на журналистите" и с подкрепата на всички желаещи да се включат НПО и граждани ще проведем усилена кампания за събиране на подписи в подкрепа на Инициативата; за повдигане на отделни въпроси от широката област на медиите и ролята им за демокрация и тяхното обществено дискутиране; за намиране на общи, устойчиви и дългосрочни решения, които да подобрят социалната среда в България.

ПОДПИШИ ТУК!

Автор

още от Медиен Плурализъм