5 неща, които ЦИК не направи за изборите. А трябваше.

Изборите приключиха, но скандалните, с които се проведоха и завършиха, тепърва отварят темата за това какво сбъркано има в изборните правила.


От МOVE.BG, публикувана на 27 октомври 2015

Изборите приключиха в неделя. Или поне на първи тур. Но скандалните случаи, с които бяха съпътствани, проведоха се и завършиха, тепърва отварят темата за това какво сбъркано има в изборните правила и Изборния кодекс. Не по-малко важен е и въпросът за отговорността на централният изборен администратор за организационния провал на изборите.

ЦИК можеше да смекчи недостатъците на новите изборни правила и да се възползва от предимствата им, но направи точно обратното – предизвика хаос, паника, в немалка степен повлия негативно на законосъобразното провеждане на изборите и носи отговорност за адът в „Арена Армеец“, при който председатели на секции прекараха 48 часа в чакане да предадат протоколите си.

В перспективата на идващия балотаж, но най-вече на бъдещи избори и надявам се нов състав на ЦИК, ето 5 неща, които централната изборна администрация не направи за изборите, а трябваше:

Не ни информираха.

За пореден път ЦИК пропусна да направи информационна кампания. Да поръчаш и платиш 7-8 клипа по националните ТВ и радио станции отдавна не е кампания. Кампания е да направиш анализ на резултатите и проблемите от предишните избори, какво не разбират избирателите или какво грешат. И когато разбереш какви са, да се опиташ да ги поправиш с правилна комуникация. Без да се плашиш да използваш социални мрежи, хлебарници и бакалии, стълбове, билбордове и т.н.

За информационна кампания ЦИК получи от бюджета 750 хил лева, а накрая 1/3 от българите не знаеха, че ще се провежда референдум в изборния ден. Да не говорим, че се очаква рекорден брой невалидни бюлетини от неделния вот.

Те самите не знаеха

ЦИК пропусна да промени начина на обучение на избирателните комисии. Въпреки че в кодекса вече се говори за „обучително звено“, в което всички администратори на изборите да получат стандартизирано обучение, нещата си останаха по старому. ЦИК използва т. нар. „каскадно обучение“ – те обучават по-долното ниво, а то обучава своите по-долни нива. Така всяко ниво знае по-малко от предходното. А членовете на СИК (Секционната избирателна комисия), където всъщност се определя резултатът, разчитат основно на обучения от партиите. От лошата подготовка и разнородни, неясни инструкции дойдоха проблемите с това колко бюлетини да се дават, дали се гласува в една или две тъмни стаички.

 И никой не им каза

За пореден път ЦИК нямаше ясна комуникационна роля в изборния ден. Двамата членове на комисията, натоварени да бъдат нейни говорители, даваха различни и почти взаимоизключващи се тълкувания на правилата. Освен това ги даваше твърде късно. Така вместо да успокояваше процеса и да разясняваше недоразуменията, ЦИК ги създаваше.

Трудно се подготвяха и вземаха решения.

ЦИК за пореден път взимаше решенията си бавно и тромаво. И това до някъде е съвсем очаквано след като тя е натоварена да взима от сложни принципни решения за изборния процес до съвсем технически. И всичко това се решава от немалка група от 20 човека, всеки с равно право на глас, но без да имат обслужващо административно звено, което да подготвя решенията.

Нямаха хора точно там, където им трябваха най-много.

Общинските избирателни комисии (ОИК), където пада основната тежест на местните избори, отново не бяха готови. Въпреки недоразумението в Изборния кодекс, с което се намалява броя на хората, заети на това ниво на изборната администрация, ЦИК можеше да реагира. При малко повече опит комисията можеше да предвиди, че това са доста сложни избори, в София 4 в 1, с тежка опция за преференциално гласуване, която затруднява СИК и ОИК. Ако го беше направила, тя можеше да предвиди допълнително технически състав, който да подпомага вкарването на данните в центровете на ОИК като този в Зала Армеец и така нямаше да си стигне да серия от скандали, безумно чакане и измъчване на председатели на комисии.

Сигурно ЦИК има и други прегрешения, които опорочиха или хвърлиха съмнение върху изборния процес на тези местни избори и референдум. Някой трябва да поеме отговорността, за да не се повтарят следващи пъти едни и същи грешки.

Автор: Даниел Стефанов

Даниел Стефанов е ментор на екипа, изготвил Наръчника за изборна реформа, който предстои да излезе в началото на ноември месец. Дотогава може да следете страницата му във Фейсбук.

MOVE.BG

Автор

още от Изборите: Посока Бъдеще