Мисията да спасиш храната: Срещаме ви с Джейн Димитрова

Представяме ви Джейн Димитрова, съосновател на FoodObox и член на “The ChangeMakers of Bulgaria” - клубът на MOVE.BG, който обединява двигателите на положителната промяна в България.


От МOVE.BG, публикувана на 9 февруари 2024

Нова година, нов ChangeMaker. Посрещаме новата година с интервю от #CMeet me Questions - рубриката ни посветена на личностите, които правят положителната промяна в България възможна. Те са членовете на клубът The ChangeMakers of Bulgaria, създаден от MOVE.BG, за да свърже в национална мрежа двигателите на положителната промяна от цяла България.

Днес ви срещаме Джейн Димитрова, съосновател на FoodObox. Проектът дава решение на един важен обществен проблем - спасяването на годната за консумация храна, която в противен случай би била изхвърлена. Джейн ни разказва за любовта си към пътешествията и храната, които са и нейното вдъхновение да създаде компанията FoodObox. Какви са предизвикателствата пред проекта и Може ли в България ще научите от интервюто по-долу. 

През февруари Джейн ще бъде гост на специалния затворения формат за обмен на идеи, който организира MOVE.BG  - “CM Meetups”

Форматът е ексклузивен и предназначен само за членове на “The ChangeMakers of Bulgaria. 

Промяната от първо лице

Разкажи ни за себе си в няколко изречения.

Казвам се Джейн. На 18 заминах за Болоня, където завърших висшето си образование в сферата на Икономиката. Там се зароди и страстта ми към храната и пътуването. Живях половин година и в Аржентина, след което се преместих в Рим. Преди 3 години се върнах в София, за да изчакам да отмине Ковид, но оттогава съм си тук и съм много щастлива от избора си.

Разкажи ни за FoodObox в няколко изречения.

Foodobox е маркетплейс, който свързва крайни потребители със заведения за хранене, които обикновено в края на деня имат непродадена, но напълно годна храна. За да не я изхвърлят, те я продават с голямо намаление на крайните потребители.

Какъв проблем адресираш с проекта си и защо?

1/3 от храната, която е годна за консумация се изхвъря и това е грехота. Проблемът с разхищението на храната е не само финансов, но също така и социален и екологичен. В един идеален свят няма да има изхвърлена храна, нито пък гладни хора, но докато това се случи, Foodobox решава частично този проблем.

Сравнявайки миналото и настоящето, по какъв начин проектът израсна?

Когато стартирахме ни беше много трудно да преодолеем скептицизма както на потребителите, които бяха убедени, че вместо качествена храна, през Foodobox ще получат угризки и развалена храна, така и на заведенията, които смятаха, че подобна иновация просто няма да работи у нас. Foodobox е вече на 2 години и половина и се радвам, че за този период успяхме да привлечем и задържим известни брандове като наши партньори, с които всекидневно спасяваме храна. Партньорите ни са над 500, което е истинска радост за екипа ни. Потребителите са почти 100 000, а тоновете спасена храна са близо 50. От 2023-та стъпихме и на нов пазар - вече имаме екип и партньори и в Румъния.

По какъв начин допринасяш за положителната промяна в България чрез дейността си? 

Една от ключовите ни дейности е свързана с образованието. Виждаме, че за да бъде решен даден проблем, той трябва да бъде осъзнат, а осведомеността за разхищението на храната у нас е на ниско ниво. Затова през 2022-ра създадохме образователна програма, подходяща за деца, която изнасяме ежеседмично в различни училища, за да може у младите поколения да покълне семенцето на осъзнатостта.

Какви са предизвикателствата, пред които се изправяте с твоя екип и какви са научените уроци до момента?

Едно мое важно осъзнаване беше, че в България хората не мислят по същия начин като в Западна Европа. Мислех си, че като пресъздам работещ в чужбина модел у нас, всичко ще потръгне както и в другите държави, в които има сходни платформи и когато стартирах проекта дори се изумявах как така няма нищо подобно у нас. Сега вече разбирам защо.

Може ли в България и ако да - как?

Да, но по-бавно и вършейки работата на държавата.

Какво е посланието ти към всеки човек, който иска да започне свой проект с полезно въздействие върху общественото развитие днес?

Смятам, че все пак има смисъл и че трябва да се борим да развием иновациите у нас, вместо да се откажем и да емигрираме.

The ChangeMakers of Bulgaria

Джейн е един от членовете на "Двигателите на промяната" - клубът на MOVE.BG, който свързва новаторите, развиващи оригинални идеи и бизнеси с принос към общественото развитие. Целта на "The ChangeMakers" е да обедини променящите България в национална мрежа, за да стимулират промяната от България за света в сферите на културното, дигиталното и устойчивото развитие.

 

Автор
още по темата

още от The ChangeMakers - Двигателите на промяната