Интердисциплинарно учене, иновативни подходи и още нещо

Николета Петрова ни разказва за Френе – център за иновативно обучение


От Gergana Daneva, публикувана на 6 март 2017

Как ли би изглеждал свят, в който се учим от детската неподправеност и свобода, вместо да я ограничаваме и слагаме в рамки? Където училищата са специално подготвена образователна среда, която развива въображението и потенциала на всяко дете, докато му носи радост от процеса на учене? Тези и други въпроси връщат Николета Петрова в Бургас, където създава Френе – център за иновативно обучение.

Центърът подпомага и допълва традиционното училище. Обученията са базирани на реалния опит на децата, работата в екип и усъвършенстването на уменията на принципа „проба-грешка“. Отборът на Френе включва специалисти в областта на педагогиката, математиката, архитектурата, науката и дизайна. Поговорихме с Николета Петрова как се прави иновативно образование в Бургас.

Кога и защо реши да се върнеш в Бургас?

Натовареността на столицата и забързаният живот ме подтикнаха да се завърна към родното място. В същото време имах страхотна работа, която ми даде много и чийто модел си казах, че искам да пренеса в Бургас. Мястото, което изигра тази ключова роля в живота ми, се казва International School Uwekind.

След завръщането си прекарах една година в опознаване на средата и претегляне на възможностите на родния ми град, който се оказа тотално чужд и нов, с променена градска среда и хора. Човек има нужда от време на време да стъпи на земята и сам да избистри концепцията си, защото мечтите са безкрайни, а реализацията на един проект изисква идея, нейното разписване и най-вече – действие.

Защо точно школа за интердисциплинарно учене?

Това е моят естествен път, как иначе, ако не това. Нещата, които се случват естествено, за тях няма причина!

Интердисциплинарно учене, иновативни подходи и още нещо

По какво се различава Френе от традиционните школи?

Заниманията във Френе са базирани на проектен принцип. Всеки месец е тематичен. Февруари например е месец на българщината, за да подготвим децата за празниците през март. В сърцето на занятията ни е учене чрез преживяване и усъвършенстване на уменията на принципа „проба-грешка“. Ние приемаме процеса на учене като жив организъм, затова във всичко, което децата правят, най-важна за нас е връзката и интердисциплинарният подход в обучението.

Желанието ни е всяко занятие да преминава през ръцете и сърцата на децата, независимо от темата и продължителността на процеса. При нас можеш да идваш и веднъж в седмицата, и всеки ден, зависи от курса, в който си се включил. Ако детето проявява интерес към науката, посещава курса „Наука за деца“, ако има влечение към архитектурата, се включва в „Архитектура за деца“, а най-облагодетелствани са децата в полудневаната ни форма на обучение, защото те се докосват всеки ден до всичко.

Във Френе няма предмети, има теми и занятия по темата, защо?

Защото занятието предполага повече практическа насоченост и въвличане в темата. Освен това ние излизаме от познатите „предмети“ , създаваме нови и работим в области, на които световното образование все повече обръща сериозно внимание. В природата няма нито една клетка, която да не е в процес с друга, търсенето на връзка е многопластово мислене – това, което ти позволява да градиш. Например часовете по английски включват математика и надграждане на темата, по която децата работят през месеца. В занятията по Архитектура децата преминават през история, култура, антропология, математика - всичко това, разбира се, докато работят заедно.

Класовете по „Танц и ритъм“ помагат на децата да опознаят телата си, преминават под формата на игра и импро театър. Създава се добър групов ритъм, в който единият зависи от другия, има последователност, увлекателно е. За нас е много важна средата, в която децата се развиват. Няма значение дали едно дете ни посещава за час-два през седмицата или е във Френе всеки ден, ние се стремим да насърчаваме, колкото и клиширано да звучи, личностното му развитие, а това се случва преди всичко, когато то се чувства спокойно и обгрижено, когато не се страхува да задава въпроси и да изразява мнение.

Няма по-любимо време, от времето, прекарано навън! Пролетните ни програми, както и летните, са изнесени близо до природата. Правим тематични занятия във ферма Biotiful в Атия, ходим на кратки походи в Странджа, катерили сме се до пещерите близо до с. Младежко. По време на лятната Академия дори спахме на палатки, децата сами приготвиха вечерята, спаха на открито, събираха дърва за огъня, търсиха съкровища в гората, беше невероятно приключение! Тази година планираме лагерът да е по-дълъг.

Интердисциплинарно учене, иновативни подходи и още нещо

Какво правите, за да развивате детското въображение?

Детското въображение няма нужда от развиване, само от насърчаване. И тъй като децата „ползват“ въображението си непрестанно, темите, по които ежедневно работят във Френе, им дават възможност да го развихрят на воля.

Какъв е екипът ти? Как го сформира?                     

Екипът не се появи веднага. Доста дълго време търсех и чаках някой, с когото да се впусна във всичко, но истината е, че в момента, в който започнеш да действаш, срещаш хората, които са готови да тръгнат с теб. Нещата се изясняват в процеса. Също както при работата с децата!

Школата има пет постоянни преподаватели плюс гостуващи специалисти по „био уроци“, арт терапия, йога за деца, английски по метода на сугестопедията, говорене пред публика

Спомена, че провеждате лятна академия, може ли да разкажеш повече за нея?

Една от най-големите ни гордости е Лятната академия. Лятото е времето, в което децата са само наши! Програмата по време на академията също е интердисциплинарна, включва всички занятия от програмата ни, обединени от общи теми и петъчни екскурзии. Това не е лятна занималня, в която се гледа телевизия, това е време, в което развиваме меките умения,  разширяваме общата култура, надграждаме езиковите и чуждоезиковите компетенции. Откриваме нови начини за учене и общуване и всичко това – без тежестта на образователния модел, във вида, в който го познаваме. Академията през лятото е онова, което аз виждам като училище. Надявам се един ден наистина да прерасне в такова.

Интердисциплинарно учене, иновативни подходи и още нещо

Как протича един твой ден? Какви са предизвикателствата, които срещаш?

Всеки ден е предизвикателство и толкова различен от предходния. Във Френе съвместявам много роли – от менажиране на центъра и преподаване, през срещи с родителите и преподавателите и справянето със счетоводството, до чистене и сменяне на тонер-касети.

Във Френе идват все повече деца, които искат да останат при нас за полудневна и целодневна форма на обучение, затова мога да дажа, че в момента най-голямото предизвикателство е свързано с намиране на по-широко място, в което школата да расте и да се развие като училище.

На какво те учат децата, които обучаваш?

На търпение и вяра в естественото случване на нещата. Всичко си има свой собствен ход –  понякога процесите са динамични, друг път – бавни и методични. Успешното движение е с ритъма, а не срещу него. Същото е и при децата – всяко дете има свой ритъм и темп на развитие и колкото повече свобода има да го следва, толкова по-удовлетворено е то в края на деня.

Всеки следобед по време на закуска децата в подготвителната група на Френе имат време за “философстване” на различни теми. Последният въпрос, който разисквахме е Кое е най-важното нещо в живота? Стигнаха до следните изводи: природата, здравето, добротата и любовтът… Не, не е правописна грешка, децата често имат свое, различно от познатото ни назоваване. И щом като за Ели по време на тази философска закуска любовта е любовтът, значи тя така я разпознава. Ако я поправя докато говори разпалено за любовтът, може да се притесни... или да не ми обърне внимание.

Срещаш ли съмишленици в Бургас за Интердисциплинарното учене?

Сходството в мисленето и ценностите привличат и събират хората. За мен Бургас е пример за това как хора със сходни идеи могат да развиват прекрасни инициативи заедно. Френе има много съмишленици в лицето на хора и различни организации, с които заедно творим и работим по различни теми - Пермакултурна ферма Biotiful, читалище Хамалогика, списанието Виж Бургас, Съюзът на Архитеките, някои фирми, които осигуряват материали за занятия, всички родители, които вярват в идеологията на Френе и ни подкрепят в развитието ни.

Ако имаш силата да изпълниш мигновено едно свое желание, кое би било то?

Превръщането на Френе в първото училище чрез преживяване в Бургас

Интердисциплинарно учене, иновативни подходи и още нещо

MOVE.BG

Автор
още по темата

още от Новаторите