Представяме ви първото интервю от съвместната поредица на MOVE.BG и БНР “Христо Ботев” - гостуват ни Анджела Иванова и Гергана Станчева, съоснователки на иновативния зелен стартъп LAM’ON.
Време е за ново интервю от #CMeet me Questions - рубриката ни, чрез която ви запознаваме с личностите, които правят положителната промяна в България възможна, тук и сега. Личностите, които са членове на “The ChangeMakers of Bulgaria” - клубът, създаден от MOVE.BG, за да свърже в национална мрежа двигателите на положителната промяна от цяла България.
Днес ви срещаме с Теодора Димитрова, съосновател на “Приложна академия за образование-Синдео”. Теодора ни разказва за пътя на развитие на проекта, какви предизвикателствата са срещнали и как са ги решили, както и какво предстои.
През септември Теодора ще бъде гост на специалния community формат за обмен на идеи, който организира MOVE.BG - “CM Meetups”. Форматът е ексклузивен и предназначен само за членове на “The ChangeMakers of Bulgaria”.
Промяната от първо лице
Разкажи ни за себе си в няколко изречения.
Казвам се Теодора Димитрова, доктор съм по Социално-икономическа география, но определям себе си като учител до дъното на душата си. Преподавам география и биология, завършила съм и изобразително изкуство. Рисувам уроците върху тениска и работата ми с деца и учители е най-голямото ми вдъхновение.
Разкажи ни за "Синдео" в няколко изречения.
“Приложна академия за образование-Синдео” е първата изцяло приложна академия за образование, в която създаваме желание за развитие и отговорност в хората, въвлечени по какъвто и да е начин в образованието. И го правим чрез практически събития за споделяне на добри примери и тяхното успешно прилагане.
Ние вярваме, че всеки един е отговорен за бъдещето на нашите деца! Също така, забелязваме огромната пропаст между съвременното поколение ученици и техните учители, както и неравния достъп до качествено и ефективно образование в различните части на страната ни. Ние искаме да подобрим професионалните, технологичните и социалните умения на учителите в България и наученото в “Синдео” да бъде приложено в учебните часове.
Екипът на “Синдео” е малък и съставлява неговите основатели - Теодора Димитрова и Ангел Георгиев, както и маркетинг - Веселина Иванова. За да имаме по-голям оперативен екип, ние се нуждаем от финансова подкрепа и припознаване на каузата “образование” от друг тип организации и компании. “Приложна академия за образование-Синдео” ще приветства и всеки един, припознал мисията ни, за качествено и ефективно образование, и решил да се присъедини като ментор към организацията ни.
Как и кога се роди идеята за “Синдео”?
Идеята за “Приложна академия за образование-Синдео” се роди през 2022 година, но е плод на дългогодишна мечта. Исках да достигна до всяко дете в България, да му разкажа, колко важно нещо е науката и да предизвикам с различни методи интереса му към ученето и опознаването на света. Тогава установих, че мога да достигна до всяко дете, чрез неговите учители и така се роди идеята за цялостна академия.
Заедно с Ангел Георгиев избрахме името “приложна” с ясната и отговорна цел - знанията и уменията, които ще придобият учителите в “Синдео”, да бъдат на 100% приложени в техните учебни часове, а да не останат просто поредният теоретичен курс с нулево приложение. Нашата цел е да създадем желание за развитие и отговорност в хората, въвлечени по какъвто и да е начин в образованието.
А нашето мото е “Бъди един от най-добрите учители в България”.
Сравнявайки миналото и настоящето, по какъв начин проектът израсна?
За своите активни седем месеца, до “Приложна академия за образование-Синдео”, са се докоснали по един или друг начин над 3500 учители от страната и такива от български неделни училища в чужбина. Проведохме три курса, с продължителност от 2 до 3 седмици, които бяха на актуални за учителите теми, като “Въведение в приложното образование”, “Приложно STEAM преподаване в българското образование” и “Дигитализиране на оценяването в училище”. По време на първия курс се включиха малко над 30 учители, който много бързо разпространиха сред своите колеги ефективността и приложимостта на лекциите и всички материали, които предоставихме по време на безплатния курс. Изключително ценно бе за нас и участието ни на образователния форум на Prepodavame.bg, където една от наградените от Prepodavame.bg преподавателки сподели пред цялата аудитория, че всичко, което е постигнала в отлично оценения урок, е благодарение на обучителния курс на “Синдео”.
Щастливи сме и че биваме разпознаваеми като качество и сред българските неделни училища, както и сред различни организации като “Teaching Alpha”, които безвъзмездно пожелаха да финансират 12 български учители от страната ни, като вземат участие в един курс на “Синдео”. Благодарение на това финансиране, участие в нашия успешен STEAM курс взеха учители от Видин, Левски, Дулово, Силистра, Русе и Кнежа. За последния курс, който бе на тема “Дигитализиране на оценяването в училище”, се регистрираха близо 2000 души, а активно участие взеха малко над 500 учители от цялата страна.
По какъв начин допринасяш за положителната промяна в България чрез дейността си?
Ние помагаме на обществото ни да има силно образовани и мотивирани млади хора, които да правят страната ни по-добро място за живеене. Това можем да постигнем като обучим техните преподаватели и заложим на качествено и практически насоченото училищно образование. Не само повишаваме знанията и уменията на учителите, но ги и уеднаквяваме, държейки висок образователен стандарт за всички, записани в академията.
“Приложна академия за образование-Синдео” е изцяло онлайн академия и това дава възможност да достигнем до много по-голяма педагогическа аудитория, както и до училища от страната, за които е невъзможно, поради финансова или чисто логистична причина, да участват в големите образователни форуми и обучения с масова форма на провеждане - столицата или големите градове.
Какъв е резултатът от дейността ти до момента?
След провеждането на един от първите ни курсове - “Приложно STEAM преподаване”, курсистите оцениха програмата с отлични оценки и коментари. Над 90% от участниците поставиха отлични оценки, свързани с качеството на курса и учебните материали, както и нивото на преподаване на лекторите.
Като положителен резултат от дейността на “Синдео” до момента считаме и доверието към нас на двама съвременни директори, които записаха целите си екипи в обучения на “Синдео”. Това са училище в гр. Кнежа и училище в софийското село Лозен.
Като резултат, също така, считаме и това, че достигаме за кратко време до все по-голяма учителска аудитория, само чрез споделяне на преживяното от техни колеги, били част от академията.
Какво все още не си успяла да постигнеш, но си пожелаваш да го направиш?
Пожелаваме си да изградим цялостна образователна програма от курсове, през която ежегодно да преминават над 5000 учители. Пожелаваме си повече публичност и популяризиране на дейността ни.
Кои бяха предизвикателствата, пред които се изправихте в екипа, развивайки дейността си в България? На какво те научи преодоляването им?
Предизвикателство бе за нас да променим закоренелия модел на провеждане на обучение сред учителската гилдия, както и това да ги убедим, че е важно учителят да се развива и самоусъвършенства за себе си и в помощ на своите ученици, а не да присъства формално на обучение, за да бъде удостоен със сертификат. Мисля, че на този етап имаме успешно въздействие в това отношение.
Кой е най-големият урок (личен или професионален), който си научила до този момент?
Като действащ учител и такъв, преминал както през държавното, така и през частното училище, аз по-скоро се научих, как НЕ се прави образование и че, ако не го считаш за лична кауза, то по-добре излез от системата и не си позволявай да става само бизнес и PR.
Може ли в България и ако да - как?
Категорично може! С любов, постоянство, увереност, съмишленици и много споделяне на опит!!!
Какво е посланието ти към всеки млад българин, който иска да започне свой проект с полезно въздействие върху общественото развитие днес?
Да действа тук и сега! България е прекрасно място за образования, млад човек. Ако той е постоянен в това което прави, няма как да не дойде и резултатът. И както са казали някога по-мъдрите от нас - “Избери работата, която обичаш, и тогава няма да бъдеш принуден да работиш нито ден”.
Познаваш ли други като Теодора?
За нас ChangeMaker е всеки, който има позитивен и значим екологичен, социален или бизнес отпечатък и който е:
- иновативен: използва нов модел или стар модел по нов начин, с който решава проблеми;
- с кауза: работи в полза на обществото, в социален или икономически план;
- активен: действа за позитивно развитие и постига реални резултати.
Ако припознавате себе си или някой ваш познат в отговорите на Теодора, можете да номинирате следващите двигатели на промяната тук.