В брой 26 на предаването ни НоваториТЕ си говорим за дигиталните технологии и стартъп екосистемата с Петър Бънков, изпълнителен директор на Experian България.
Като предприемач Анита Класанова е движена от желанието да споделя
Пътят към световния успех на Roo Brands започва още през 2006г. с малка хранителна революция и един от първите биомагазини у нас. На неговата територия Анита започва да експериментира с вкусове и да приготвя собствени комбинации от суперхрани. И макар тогава "здравословно" все още да означава "невкусно", клиентите са очаровани не само от добрия вкус:
"Мисля, че магията се крие в това, че правех всичко лично. Бях пред хората, те виждаха ентусиазма и не ги движеше, че нещо е без глутен или че е био, просто се радваха да виждат, че някой създава с удоволствие."
През 2012 вече е дошло време Анита и основният и парньор както в живота, така и в бизнеса, да започнат да споделят с повече хора и да стъпят отвъд прага на магазина си. Обръщат се към Яни Драгов - най-големият дистрибутор на биохрани, който тъкмо е запазил място на изложение в Германия. Тогава се появяват първите мостри за външен пазар:
"Нищо не беше перфектно, проваляхме се във всеки един момент, в опаковката, в първите неща, но важното беше, че направихме стъпката. И страхотната обратна връзка беше още една степен на валидация - не сме само ние с нашата си идея, не са само клиентите на магазина, но и широкият свят, който реагира на продукта ни."
Според Анита още нещо важно се е случило през годините
Налагането на самите десертни барчета. От една страна, това предполага постоянни обяснения какво представлява продуктът, а от друга - няма готово решение и технология. С екипа ѝ от "супергерои" работят през проби и грешки:
"Нямахме външно финансиране. И това ни даде голям плюс - учейки в крачка, да не правим грешни избори, просто защото имаме голямото финансиране и можем да го вложим в посока, която си мислим, че е най-правилната. Успяхме да се самофинансираме с оборота, чрез продуктите."
Всъщност се налага да създадат специален бранд за България.
Курабийките под марката "Курабийница" се продават с пълна сила в продължение на 9 месеца, за да може компанията да пакетира десертните си барчета.
Така от продукт на продукт и от парнтьор на партньор начинанието расте.
За партньорите Анита казва, че предпочитат такива, които ценят историята на брандовете. Оказва се, че и в хранителния бизнес често се наблюдават вълни от реплики на актуални продукти и "модерни" съставки. Но марките, появили се преди няколко години около бума на кокоса, не след дълго просто залязват:
"За мен като предприемач е важно да вземеш решение дали си този, който налага трендове, или този, който ги следва. За всички има място на пазара, въпросът е кое те движи и кое те радва."
По всичко личи, че Анита наистина ѝ харесва да налага трендове и да измисля съвършено нови неща. Въпреки че с екипа ѝ не са очаквали рецептите да работят както за децата в детската градина, така и за алпиниста Боян Петров, изглежда са постигнали някаква универсалност и смелите съчетания от качества правят Roobar успешни навсякъде.
Единствената рецепта, разработена за конкретен регионален пазар, е барчето с лакриц, което цели да очарова скандинавците. Разбира се, почитателите на специфичния вкус могат да го открият и у нас - черно отвън, бяло отвътре.
Повече за революцията в десертите, за смелостта и любопитството - вижте в най-сладкия епизод на "Новаторите".