MOVE.BG организира стартъп академия за иновативни компании

Обучението, в което участваха фирми от InnovationShip 2019, е част от системната работа на програма EDIT в подкрепа на новаторите в дигиталната екосистема.


От МOVE.BG, публикувана на 27 януари 2020

Програма EDIT на MOVE.BG организира специализирано обучение за стартиращи компании с цел подпомагане на тяхното развитие и на узряването на иновативната бизнес среда в България. EDIT Стартъп Академия срещна десет фирми с водещи експерти и предостави знание по ключови теми за създаването и порастването на една компания. Събитието се проведе на 23 януари в Coworking by MOVE.BG.

Обучението се осъществява в рамките на InnovationShip - единственото национално проучване на иновативната стартъп екосистема, което програма EDIT проведе за четвърта поредна година. Десетте компании бяха избрани чрез жребий по прозрачен и публичен начин от всички над 230 фирми, участвали в проучването през 2019 година. 

Академията е част от системната работа на MOVE.BG в подкрепа на най-виталната част от българската икономика - микро-, малките, средни и стартиращи компании, които използват дигитални и нови технологии в своите продукти и услуги, обясни Саша Безуханова, основател на MOVE.BG и инициатор на EDIT.

“Мисията на днешното обучение е да подпомогнем вашите компании, защото вие сте иновативните предприемачи, които могат да развият средата, така че да променим икономическия портрет на България от ресурсно-базирана, ишлеме икономика, каквато сме сега, в икономика с добавена стойност,” сподели г-жа Безуханова, която е и local leader за България на паневропейската мрежа на ангел инвеститорите ESIL.

“Има, обаче, първо да свършим малко работа, включително да увеличим знанието за излизане на международни пазари, как тези пазари да се избират, какви ценови модели да се прилагат, как да се представят бизнес проектите пред инвеститори в Западна Европа.”

Саша Безуханова по време на откриването на събитието.

EDIT Стартъп Академия

Обучението съдържаше два модула: лекции от експерти и дискусия за обсъждане на конкретни бизнес казуси на участващите компании. Георги Стоянов, продуктов мениджър в NEXO и съосновател на дигиталните компании Craze и Lucid, разкри какви са тайните за създаването на успешен продукт. Той представи и работещи модели за  изготвяне на стратегии за излизане на продуктите на различни пазари.

“Ако искате бизнеса ви да расте, развитието на продукта и пазарните стратегии трябва да вървят ръка за ръка от самото начало," сподели лекторът.

Георги Иванов, основател Noble Hire и съосновател на EDIT, разкри как трябва да се избират партньори за създаването на един бизнес проект, като посочи на какви характеристики трябва да отговарят хората, които търсим за съонователи. Георги сподели и кои са основните “горещи точки”, от които могат да настъпят проблеми между партньорите след създаването на една компания.

“Най-важното нещо, което трябва да запомните, е, че трябва да се уважавате и да цените своите различия, защото вие сте партньори като в едно семейство. Въпреки различните гледни точки, трябва да сте намерили път, така че накрая на деня компанията да е успешна.”

Антон Ценов, основател на Join the Players и съосновател на EDIT, представи поглед към една трудна, но изключително важна тема - кога е време да затворим компания. Антон даде съвети как да се опитаме да не стигаме да тази ситуация, както и ако все пак се наложи да го направим - как този процес да бъде извършен, така че да не се създават трудности на екип и партньори и да можем да продължим към друг проект.

"За да не стигате до затваряне на компания, най-важното нещо е да имате постоянен паричен поток в нея, защото иначе няма да можете да я развивате и няма да имате гъвкавост да реагирате на трудните моменти и предизвикателствата."

След трите лекции, участниците представиха конкретни предизвикателства, с които се сблъскват и получиха съвети от експертите. Тази част показа колко е важно стартъпите да се познават и да си помагат чрез споделяне на опит и знания - цел, по която програма EDIT, създадена като отворена дигитална мрежа, работи системно.

“Една от мотивациите ни да правим тази Академия, както и други формати за обучение и подкрепа, е, че в България ще се изгради среда, в която иновативните стартъпи да пораснат и да станат тези бизнеси," обясни г-жа Безуханова.

"Ако по време на обучението сме успели да разбулим една представа, че държавата ни е място за започнеш бизнес, да тестваш и след това да тичаш в Западна Европа или в САЩ и да регистрираш компанията си, за да търсиш възможности да пораснеш - то мисията на мисията на тази Академия е била изпълнена.”

Съвсем скоро други седем компании ще получат останалите награди от проучването - менторски срещи от Българската банка за развитие, менторски часове от Founder Institute и маркетинг услуги от SofiaStartup.

InnovationShip 2019

Какви са основните тенденции в иновативната стартъп екосистема у нас? Какви са предизвикателствата пред новаторските микро-, малки, средни и стартиращи компании и възможните решения? Какви са възможните решения, за да се развие средата?

Вижте пълните резултати от InnovationShip 2019. Свалете доклада безплатно на български и английски език.

Създаваме заедно нашето утре!

Автор
още по темата

още от Решения за България: Digital