Български проект за биоразградимо фолио променя печатната индустрия

Стартъпът Lam’on продължава своето успешно развитие, като наскоро участва във финала на европейски конкурс за иновации EUSIC.


От Марин Маринов, публикувана на 11 октомври 2019

Често взимаме поредната брошура, която ни подават на улицата и я хвърляме в кошчето, без дори да я прочетем, нали така? А списанията в самолетите - разгръщаме из лъскавата хартия и прехвърляме с досада многото страници с реклами? Забелязали ли сте пък в книжарниците - попадаме все по-често на издания, на които всяка една страница е ламинирана и луксозна, нали?

Какво е общото между изброените примери? Наличието на пластмаса.

Или отношението ни към бъдещето - дали искаме да живеем по-природосъобразно или не. Накратко казано - дали ни пука или не.

На един български проект му пука и иска да промени печатната индустрия, така че да премахне вредната пластмаса чрез биоразградимо фолио за ламиниране. Този проект е стартъпът Lam’on, основан от Гергана Станчева и Анджела Иванова през 2017 година. Гергана е илюстратор и дизайнер, а Анджела - фотограф и предприемач. Анджела е и един от основателите на веган кухнята Поста.

Невидимата пластмаса

Рекламните брошури, каталозите, списанията, менютата в заведенията, ценоразписите във фитнес зали и фризьорски салони, както и повечето учебници и книги се ламинират с тънък слой пластмаса, за да бъдат по-издръжливи. По този начин, обаче, те стават нерециклируеми, заради комбинацията от лепило, хартия и ламинат. 

“Анджела и аз, Гергана, идваме от печатната индустрия. Също така, винаги сме се интересували как можем да оставяме по-малък отпечатък върху природата както с ежедневното си поведение, така и с работата си," разказва ни Гергана за началото на проекта.

"Така пътят ни с LAM’ON започна от страната на бъдещите ни клиенти - самите ние искахме да използваме екосъобразна алтернатива на ламиниращите фолиа на пазара. Уви, не намерихме добра опция и търсенето на причините такъв ламинат да не съществува, постепенно прерасна в развиването на LAM’ON," допълва Анджи.

Да промениш правилата на играта

Lam’on променят индустрията. Проектът създава 100% биоразградимо фолио, което след като попадне в почвата може да се разпадне напълно. Гергана и Анджела работят заедно с д-р Филип Ублеков, който е специалист по биополимери. Фолиото на Lam’on е създадено от полимлечна киселина, извлечена от царевица, и съдържа нетоксичен лепилен слой. То може да се използва от настоящите печатарски машини, така че да бъде въведено веднага и да не се налагат допълнителни разходи. Фолиото е подходящо и за компост.

Гери и Филип. Снимка: Lam’on.

“В момента сме на крачка от пазара, но все още в тестова фаза. Пътят на иновацията не е лесен. Проверяваме всички възможни сценарии, за да можем да предоставим качествен и устойчив продукт на нашите клиенти, което често прави нещата по-тромави, но пък резултата - сигурен,” споделя Анджи.

“Като всяка иновация, постоянно се сблъскаваме с непредвидени стени по пътя си. Най-ценното тогава е правилният екип и хора около нас, с които да ги прескочим. Съответно намирането на партньори в различните стъпки на прогреса винаги се оказва голямо предизвикателство," допълва Гери.

На европейската сцена

Lam’on са един от десетте проекта от цяла Европа, които достигнаха до финала на Европейския конкурс за социални иновации 2019” (EUSIC). Те са и единственият участник от България, който продължи напред. 

“EUSIC се провежда за седма поредна година, като всяка е с различна тема предвид проблемите на обществото, които имат нужда от внимание. Не е изненадващо, че тази година темата е пластмаса,” разказва ни Гергана.

Lam’on вече имат няколко успеха на международната сцена, включително тази година, когато станаха един от финалистите на Chivas Venture.

“LAM’ON е единственото предложение в сферата на печата на EUSIC. Оказва се, че общата нагласа на обществото е че печатната индустрия умира, което на свой ред възбуди любопитство сред екипа на EUSIC, a явно и това на журито,” споделя Анджи.

На 24 октомври Lam’on се състезаваха с проекти от Италия, Испания, Чехия, Великобритания, Словения, Норвегия, Армения и Португалия (2 проекта) за една от трите награди от по 50 000 евро.*

"Участието ни в EUSIC приключи с чудесни контакти, добит опит и усмивки.
LAM’ON не спечели финансова награда на това състезание, но преживяването далеч не беше напразно. Даваме си сметка, че излизането ни на пазара е ключово, за да сме наистина конкурентноспособни. Благодарим за подкрепата, всичко продължава! Come on, LAM'ON," споделиха Гери и Анджи  след състезанието.

Lam’on на EUSIC. Снимка: Lam’on.

Lam’on са част от The ChangeMakers of Bulgaria: двигателите на промяната в България - клубът на MOVE.BG, който обединява личностите и проектите, които чрез иновации променят страната ни положително. Личностите, които намират решения на световния предизвикателства от България и доказват иновативния потенциал на родината ни. Проектите, които показват на българското общество и на света, че България МОЖЕ.

“Последните две години ни показаха колко по-голям и всеобхватен е проблемът с ламиниращите фолиа, както и колко малко се знае и говори за него. Искаме освен да развием успешен социален бизнес и да привлечем общественото внимание към “невидимата” пластмаса навсякъде около нас,” споделя Гери.

The ChangeMakers of Bulgaria

Гери и Анджи са част от "Двигателите на промяната" - клубът на MOVE.BG, който свързва новаторите, развиващи оригинални идеи и бизнеси с принос към общественото развитие. Целта на "The ChangeMakers" е да обедини променящите България в национална мрежа, за да стимулират промяната от България за света в сферите на образованието, дигиталното и устойчивото развитие.

Познаваш ли човек, който решава проблеми по нов начин и работи в полза на обществото?

Посочи го сега!

Създаваме заедно нашето иновативно утре!

*Последно обновяване на статията на 25 октомври.

Автор
още по темата

още от The ChangeMakers - Двигателите на промяната