Турнето на EDIT on the Road

Тримесечното ни роудшоу завърши и вече сме отново в София за големия финал


От МOVE.BG, публикувана на 9 ноември 2017

През юли 2016 г. създадохме мрежата за дигитално развитие EDIT с една цел – да обединим дигитална България. Година по-късно, интересът на бизнеса към дигиталното предприемачество ни вдъхнови да тръгнем на път – EDIT on the Road в партньорство с Google. В рамките на три месеца обиколихме седем града и по пътя си се срещнахме със стартиращи компании и местни предприемачи, за да разберем повече за развитието на дигиталния бизнес в страната. Тримесечното ни турне завърши и вече сме отново в София за големия финал.

През август тази година тръгнахме на роудшоу. Хипотезата ни беше, че младите носители на технологично знание из страната или, както ги наричаме, дигиталните хора,  са тези, които могат да внесат иновации в средата си и бизнесите около себе си – както в кварталното кафене, така и в големите производствени предприятия. Традиционните бизнеси от своя страна могат да подпомогнат утвърждаването на дигиталните компании на локалния пазар. Като разпознават уменията им и се възползват се от иновациите на дигиталния бизнес, традиционните компании могат да подобрят и конкурентоспособността си в дигитално и глобално свързания индустриален свят.

Крайната цел, разбира се, е устойчиво развитие в условията на съвременна икономика на регионално ниво – едновременно на гъвкавите дигитални предприемачи и на индустрията вътре в градовете.

След лекциите и дискусиите в Бургас, Пловдив, Стара Загора, Враца, Габрово, Велико Търново и Русе, не само сме научили повече за средата за дигитални иновации по места, но и още повече вярваме, че традиционният и дигиталният бизнес не обитават различни светове. Нужно им е само пространство, било то физическо или виртуално, в което да се срещат.

Широко споделено е виждането, че след пет години конвенционален бизнес без цифрово присъствие и интегрирани дигитални инструменти ще бъде невъзможен. Въпреки това, предварително известните данни за слабото онлайн присъствие на малките и средни компании, а именно – че по-малко от половината компании в България имат уебсайт, и едва 8% продават онлайн, се потвърждават. И все пак, изглежда, има готовност да се работи за подобряването на тези статистики. Където и да отивахме с EDIT on the ROAD, някак успявахме да срещнем именно онези млади и предприемчиви хора с енергия да запълват празнината между традиционните и дигиталните компании.

 

Пресечна точка

 

Спрямо спецификите на региона и атмосферата на конкретната среща, като най-активни участници веднъж се проявяваха общините, които искат да работят в посока на интелигентни градове и оптимизация на ресурси, a друг път – представителите на местната академична общност, ориентирани към образователни формати или виртуални университети. Понякога основни двигатели на срещите бяха отделни предприемачи, които се опитват да предават собствения си опит и добри практики и да заразяват и други с ентусиазма си.

Особено в по-малките градове, като проблем пред дигитализацията често се посочва липсата на мотивация и интерес към иновативното и нежеланието да се поставят под въпрос отдавна наложили се стереотипи. Изглежда, такъв проблем имат както местните институции, така и конвенционалният бизнес. От една страна, скепсисът, страхът от промяната и цялостната затвореност не са изненадващи.

От друга обаче, трябва да се отбележи, че малките групи от млади хора с IT умения невинаги имат желание и сили да убеждават и да привличат и възможните си, засега „по-аналогови“, партньори. И ако сме съгласни, че местният завод трябва да се отвори за „дигиталните хора“, то на тях им предстои да се научат по-добре да разпознават потенциала на локалния пазар. Нашите специалисти инвестират немалко усилия в привличане на чуждестранни проекти и сякаш рядко допускат, че местните възможности за развитие могат да се окажат дори по-големи.

„Трябват общи пространства и събития. Като църквите едно време – различните хора да се срещнат, да се опознаят, да видят кой какво прави. Само така различните общности ще започнат да работят заедно”, категоричен беше Милен Георгиев, основател на търновските компании „Екстрапак” и bgERP.  

Срещите от EDIT on the ROAD отново ни показаха, че ресурси има, но има и още много да се направи за пълноценното им използване. Участниците често сами признаваха, че са нужни събития и по-добра дългосрочна комуникация, за да се намерят пресечните точки и да се изгради доверие. Освен липсата на подготвени кадри, навсякъде в обсъжданията на работните групи се изтъкваха и множество възможности за обучителни формати, които биха могли да бъдат инициирани от страна на дигиталните иноватори.

 

Хоризонти отвъд бизнеса

 

И ако дотук изглежда, че фокусът е повече върху бизнеса като такъв, трябва да кажем, че често става дума и за идентичности. Природата край Враца, античното наследство на Пловдив, граничното положение на Русе, артистите-бохеми, на които екипът ни се натъкна, докато почиваше след натоварената си програма в Стара Загора, са все неща, към които си струва да се погледне с нови очи. Така градовете и общностите, които ги обитават, не само стават по-разпознаваеми навън, но и пишат нови, актуални разкази, в които самите те да се разпознават.

Понякога решенията не са никак далеч, а може и да са точно пред очите ни. За да се развие наличният потенциал, е необходима комуникация и системна работа на всички нива. Ние от MOVE.BG, общността и партньорите на EDIT ще продължаваме активно да допринасяме по пътя към по-добрите и адекватни на времето ни възможности.

Автор
още по темата

още от Решения за България: Digital