Докладът беше обсъден на Кръгла маса с участието на кандидат-депутати от основните партии и експерти по климат и енергия.

Европейският съюз да предприеме регулаторни мерки, чрез които да задължи компаниите, представящи се като зелени и екологосъобразни, да публикуват своя въглероден отпечатък. По този начин реално ще се предприемат действия срещу разрастващата се нелоялна бизнес и опасна за обществото и планетата ни практика на greenwashing. Това се посочва в специална кампания на базирания в Берлин стартъп с български корени Plan A Make 2021 Count.
Отворената дигитална мрежа EDIT на MOVE.BG подкрепя инициативата за предприемане на мерки срещу квази зелените проекти, които подкопават доверието и възможностите за развитие на реалните екологосъобразни бизнеси с обществено въздействие (impact startups, корпоративно добро управление ESG...). Всеки един от вас също може да подкрепи инициативата, като подпише петицията на Plan A до Европейския парламент.
"През 2021 година залогът за предприемане на реални действия за справяне с климатичните промени е много висок. За да постигнем успехи, трябва да спрем дейностите, които не са "истински" устойчиви. Трябва да сложим край на greenwashing-а," обясняват от Plan A.
Защо темата е важна?
Навлязла у нас с англоезичното си наименование greenwashing, тази практика представлява фалшиво представяне на продукти, услуги или дейности като зелени - тоест, като намаляващи негативното човешко въздействие върху планетата ни. Чрез заблуждаващи рекламни и маркетингови кампании, проектите, използващи greenwashing, заблуждават инвеститори, клиенти и институции, че работят за намаляване на въглеродния отпечатък. Така те не само, че продължават да нанасят вреди на околната среда, но и "вземат" инвеститорите и клиентите на реално екологосъобразните бизнес проекти.
С все по-широкото навлизане на екосъзнанието сред обществото и разрастващата се подкрепа за зелените бизнеси и начин на живот, практиките на greenwashing значително нараснаха. От Plan A цитират данни от доклад на Bloomberg, според които енергийни компании, обявили, че стават зелени и намаляват въглеродния си отпечатък, са изхарчили през 2018 година 3.6 милиарда долара за нисковъглеродни технологии спрямо 110.4 милиарда долара за продукти и услуги, базирани на петрол и газ. Освен това, според данни на Еврокомисията 42% от компаниите, обявяващи, че работят за намаляване на негативното влияние върху природата, на практика преувеличават, заблуждават или лъжат за тези свои действия и дейности.
Затова от Plan A настояват европейските институции да въведат регулации, чрез които компаниите, самопредставящи се за зелени, да бъдат задължени да декларират публично своя въглероден отпечатък. По този начин инвеститори и клиенти ще разполагат с реалната информация дали и колко екологосъобразни са тези бизнеси.
"Вярваме, че всеки бизнес може да предприеме стъпки в посока намаляване на въглеродния си отпечатък по ефективен начин и този процес не бива да бъде възпиран от объркване или обезсърчаване, породени от greenwashing," посочват от Plan A и допълват:
"Чрез новата ни инициатива целим да предизвикаме разговори за всеобхватния проблем на фалшивото зелено маркетиране, като насочим вниманието към ахилесовата пета на greenwashing-а - компании, които злоупотребяват с термина въглеродно-неутрален. Вярваме, че по този начин може да се катализира процесът на въвеждане на регулации относно прозрачността както и да се приемат дефиниции за истински устойчиви бизнес практики."
Създаден от българката Любомила Йорданова, Plan A развива иновативни решения за борба с климатичните промени, базирани на данни. Стартъпът предлага софтуер, чрез който компаниите могат да следят и намаляват своя въглероден отпечатък, както и да подобряват своите стратегии за добро корпоративно управление ESG в трите направления - екологично, социално и управление на бизнеса (ESG - Ecology, Social, Governance). Plan A е сред създателите на Greentech Alliance - обединение в подкрепа на зелените високотехнологични стартъпи, чийто партньор за България е отворената дигитална мрежа EDIT на MOVE.BG.
Европа и зелените инвестиции
Инициативата на Plan A идва в ключов момент в Европейския съюз. На 21 април се очаква Европейската комисия да публикува своето финално предложение за въвеждане на първата таксономия за устойчиви финанси - определяне на набор от дейности, които са зелени и екологосъобразни, така че да се стимулират инвестициите в тях спрямо замърсяващите производства.
Преди броени дни, Нейтън Фабиан, оглавяващ специалната комисия от независими експерти по зелените финанси, се обяви против предложенията ЕК да включи в таксономията със зелен етикет дейностите, свързани с природния газ. Според Натам, заради натиск от определени държави, Комисията може да избяга от научния подход и доказателства при определянето на таксономията. България заедно с Полша е една от държавите, защитаващи даването на зелен етикет на природния газ.
Подпишете петицията на Plan A тук. За да спрем с общия усилия greenwashing-а.
У нас
Да бъдат подложени на екологична оценка на въздействието всички проекти, включени в Националния план за възстановяване и устойчивост, чрез който страната ни трябва да защити 12 милиарда допълнителни средства от Европа. Затова настоява в последното си становище инициираната от MOVE.BG коалиция от граждански организации "За зелен рестарт". Обединението призовава и за създаването на Фонд за зелени стартъпи, чрез който да бъдат подкрепени иновативните екологосъобразни бизнес идеи.
За какво още настоява Коалиция "За зелен рестарт" прочетете тук.