Запознайте се с дейностите на инициираната от MOVE.BG коалиция от граждански организации "За зелен рестарт". Статията се обновява постоянно от създаването на Коалицията през юли 2020 година.

Създаването на Комитет за наблюдение на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) е необходим механизъм, за да се гарантира независим външен контрол на изпълнението на реформите и инвестициите в НПВУ. Това се посочва в позиция, подписана от водещи граждански организации - коалиция “За зелен рестарт” - MOVE.BG, WWF България, “Грийнпийс”-България и “Институт Кръгова Икономика”, както и от Сдружение за дивата природа “Балкани”, екологично сдружение “За Земята”, “Институт за зелена политика”, CEE Bankwatch Network и “Институт за икономическа политика”.
Позицията е изпратена като част от обществената консултация по повод проекта на Постановление на Министерския съвет за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост и техните бъдещи функции. Адресати на Позицията са вицепремиерът и министър на финансите в оставка г-н Асен Василев и вицепремиерът и министър на околната среда и водите в оставка г-н Борислав Сандов.
В рамките на половин година, това е третото писмо на гражданските организации, посветено на необходимостта от създаване на специализирана структура за външен мониторинг на прилагането на НПВУ.
“Запознахме се с проекта на Постановление и придружаващите документи, изготвени в рамките на процес по изграждане на институционален капацитет за успешното изпълнение на НПВУ. За съжаление, в проекта не откриваме Комитет за наблюдение на НПВУ, какъвто предложихме през януари т.г., като месец по-късно предложихме примерна структура и функции,” посочват организациите в новата позиция, изпратена на 22 юни.
“Обръщаме внимание, че НПВУ, с бюджет от 12 милиарда лева, понастоящем няма структура за външно наблюдение от страна на заинтересованите страни, за разлика от оперативни програми с европейско финансиране и многократно по-малък бюджет. Също така, нямаме потвърждение или гаранция, че Консултативният съвет във връзка с Европейската зелена сделка (КСЕЗС) ще включва подобна специално структурирана нарочна под-комисия за наблюдение на НПВУ, каквото алтернативно предложение бе направено от Коалиция “За зелен рестарт”, и което до голяма степен би могло да изпълнява функцията за външно наблюдение на ПВУ.”
Комитетът
Организациите, подписали писмото, настояват за включването на нов член 14 в Постановлението, чрез който да се създаде Комитет за наблюдение на НПВУ с участието на заинтересованите страни. Структурата трябва да проследява напредъка по прилагането на Плана и да създаде съгласувателен режим по неговото изпълнение. Комитетът би подпомогнал постигането на висока ефективност на реформите и инвестициите в НПВУ, като осигури възможност за обмен на информация и идеи, посочват организациите.
Позицията съдържа разписани цели, функции и начин на работа на Комитета, като се предлага той да се събира два пъти годишно в присъствена форма и минимум по един път на всеки три месеца онлайн.
“Външно наблюдение от страна на гражданското общество ще осигури прозрачност на осъществяваните реформи и инвестиции. То ще гарантира, че възстановяването е реално зелено и справедливо, и допринася и за възстановяване на биоразнообразието и природата,” се посочва в текста на позицията.
Организациите отбелязват, че Комитетът е необходим и защото Консултативният съвет по Зелената сделка (КСЗС), включително с предстоящото му реформиране, не би могъл да замести предлагания Комитет за наблюдение на НПВУ от заинтересованите страни. Съставът на КСЗС в преобладаващата си част включва членове на администрацията, докато представителството на гражданските организации, е силно ограничено, се посочва в Позицията. Освен това, в правилника на КСЗС липсват изрично посочени задължения за регулярно представяне на информация и съгласуване на напредъка по Плана или друг тип механизми за обмен на мнения и идеи за прилагането и контрола на НПВУ.
В позицията се отбелязва, че Комитетът за наблюдение на Плана за възстановяване и устойчивост би гарантирал прозрачност и относно предвидената възможност правилата за предоставяне на средства на крайни получатели по НПВУ да не се прилагат в определени случай (ПМС №114/08.06.2022).
“От чл. 3, ал. 2 на настоящия проект на ПМС става ясно, че под „краен получател“ се има предвид редица административни структури, но липсва яснота при какви условия ще се осъществява разпределянето на средства в тези случаи след като ПМС №114 не се прилага. Външното наблюдение и съгласуване ще допринесе за гарантиране на прозрачност и избягване на всякакви съмнения за неизчистени процедури и евентуално злоупотреби, подобни на идентичното раздаване на средства от оперативните програми на структурите на министерства и ведомства през първите два финансови периода (2007-2013 и 2014 - 2021 г.).”
Прочетете цялата Позиция тук.
Още за Коалиция "За зелен рестарт" научете тук.