В България има момичета с математическа подготовка и култура на световно ниво

Броени дни преди започването на новата учебна години Ви срещаме с част от екипа, който подготви българските млади дами за успешното им представяне на Европейската олимпиада по математика за момичета.


От Марин Маринов, публикувана на 28 август 2019

Краят на август и началото на септември са дните, в които подготовката за новата учебна година кипи с пълна сила. Улисани в купуването на дрехи и учебни материали, често забравяме да погледнем на 15 септември през положителните примери. Примери, които показват, че в България има много умни и кадърни ученици. Примери, които доказват, че с постоянство се постигат успехи. Примери, които вдъхновяват.

Един такъв пример са българските млади дами, които участват на Европейската олимпиада по математика за момичета (EGMO). По време на осмото издание на състезанието тази година в Киев българският отбор завърши на трето място от 50 държави. На индивидуално ниво резултатите са още по-впечатляващи: момичетата спечелиха един златен и три сребърни медала. Михаела Гледачева, която е ученичка в Първа частна математическа гимназия “Питагор” в София, завоюва първото място, а със сребро се отличиха Люба Конова от Софийската математическа гимназия (СМГ), Маргарита Стефанова, пак от СМГ, и Марина Бояджиева от природоматематическата гимназия в Бургас. 

Момичетата решаваха по три задачи в рамките на два дни. Задачите бяха трудни и интересни примери от четирите олимпийски области - алгебра, геометрия, комбинаторика и теория на числата. Заинтересованите читатели могат "да се пробват" тук.

Добрият пример

България е сред учредителките на Европейската олимпиада по математика за момичета - инициатива, която има за цел да стимулира младите дами да се занимават с математика, въпреки съществуващите все още предразсъдъци, че това не е предмет за момичета. Подготовката на българските ученички се осъществява от Института по математика и информатика към Българската академия на науките (ИМИ-БАН) и от предишни успешни участнички в състезанията. Тази година в екипа участваха проф. Петър Бойваленков, проф. Емил Колев, доц. Станислав Харизанов, доц. Ивайло Кортезов и чл.-кор. Николай Николов заедно с неколкократните медалистки от предни издания на EGMO Деница Маркова и Велина Иванова.

ИМИ-БАН работи с българските момичета и момчета чрез различни формати и обучения, включително чрез дейността на фондация “Георги Чиликов”. Сред успешните съвместни инициатива са Есенният математически турнир за ученици от 8 до 12 клас,Седмицата на олимпийската математика, където състезанията се осъществяват по типа задачи на Международната олимпиада по математика, както и в подготовката на националните олимпийски отбори. Институтът работи активно и с учители за усъвършенстване на тяхната професионална квалификация. ИМИ-БАН е и организатор на едно от най-важните научни събития у нас за последните години - предстоящото българското домакинство на “Европейското състезание за млади учени” (EUCYS).

Учените от ИМИ-БАН са от добрите примери за успешно и полезно сътрудничество между научната общност и училищната система. Пример, който показва, че науката помага активно в развитието на нашите деца. Пример, че наука и училищно образование не са различни “планети”, а са взаимно допълващи елементи за успеха на българските деца.

Повече за работата с ученици, за постиженията на българските млади дами в Киев, за нуждата от специална олимпиада за момичета, както и защо участието на момичетата мотивира и момчетата ни разказват проф.Петър Бойваленков и Деница Маркова. Проф. Бойваленков работи в ИМИ-БАН и е изпълнителен директор на фондация “Георги Чиликов”, а Деница е медалистка от Олимпиадата през  2014, 2015 и 2016 година. 

България е сред учредителите на Европейската олимпиада по математика. Защо е важно това състезание?

Проф. Петър Бойваленков: Преди всичко, Европейската олимпиада за момичета даде нова и изключително интересна възможност за изява на момичетата. Това доведе до раздвижване - самостоятелна работа, курсове за подготовка, допълнителни състезания, нови амбиции и т.н. Покрай момичетата се раздвижиха и момчетата. Получихме възможност (и се възползвахме от нея!) да докажем, че в България има млади дами, чиято математическа подготовка и култура са на световно ниво. Вече на два пъти (през 2016 и 2019) България е на трето място в света и на първо в Европейския съюз.

Деница Маркова: Европейската олимпиада по математика за момичета е важна стъпка напред в насърчаването на момичета да се интересуват от математика. По данни от официалната статистика на Международната олимпиада по математика, по-малко от 10% от участниците са момичета. Наблюдава се, че сред държави, които участват в EGMO, тази пропорция е нараснала. EGMO дава възможност на момичета да участват на елитно състезание и да получат опит и връзки, но още по-важно, увереност. Все още съществува стереотип, че математиката е “само за момчета” или “зубърски” предмет, което пречи на момичета да развиват таланта си. По време на EGMO момичетата могат да се запознаят с други жени, които водят научна дейност в математиката, и да видят, че това наистина е област, в която могат да успеят.  

Какви са предизвикателствата пред подготовката на ученици за подобни международни състезания?

Проф. Петър Бойваленков: Не бих казал, че предизвикателствата са много по-различни от тези при традиционните (досегашните) състезания. Тук може би е мястото да отбележа, че вече голям брой страни правят това, което до преди 15-20 години ни даваше голямо предимство - концентрираната подготовка преди олимпиадата. Сега всички разполагатс добри програми за подготовка, лектори, финансиране (обикновено по-добро от нашето) и конкуренцията е огромна. Всичко това прави нашите успехи на EGMO още по-ценни, но и ни задължава да се стараем още повече - да търсим нови форми на успешна работа.

Деница Маркова: Основното предизвикателство лично при мен беше да помагам на подготовката от чужбина, както и да следвам “модата” в задачите, които се дават. Наблюдава се, че с годините състезателните теми еволюират и работата на ръководител на подготовката е да следи или даже предвиди тази еволюция. Да кажем, наблюдава се, че олимпиадите по математика и информатика заемат все повече идеи една от друга. Това изисква състезателите да са запознати с много по-широк кръг идеи от преди, което предполага по-голям обем материал за подготовка.

Деница Маркова

Вие сте част от Института по математика и информатика към БАН. Защо е важно хората на науката директно да работят с учениците?

Проф. Петър Бойваленков: Най-краткият отговор се съдържа в баналната аксиома - не може да има добро образование без силна наука. “Институтът по математика и информатика” към БАН винаги е придавал огромно значение на работата с олимпийци по математика, информатика и математическа лингвистика, това дори е формулирано в нашата мисия. Наши специалисти определят, подготвят и ръководят отборите за най-важните международни състезания (между които несъмнено е и EGMO). Някога бивши олимпийци “захранваха” кадрово института - уверени сме, че това време ще настъпи отново.

Деница Маркова: Поне в България, научната дейност не е популярна кариерна насока. Контактът с ученици директно помага на това учениците да разберат, че имат опцията да преследват научна дейност - ако този контакт стане чак в университета, студентите вече са декларирали специалност и са избрали кариера.

След добрите резултати в Украйна, какво предстои за момичетата?

Проф. Петър Бойваленков: Преди всичко - нова учебна и състезателна година. Три от четирите момичета са още в средното училище и имат всички възможности и шансове да надградят върху тазгодишните си успехи. Разбира се, те не са “абонирани” за отбора и отново ще трябва да преминат през системата за подбор в силна конкуренция. Сигурен съм, че имат големи шансове и в общите състезания. България е една от страните с отлични постижения на момичета на Международната олимпиада по математика - ще спомена само, че Виолета Найденова спечели през 2017 г. новоучредената награда на името на Мариам Мирзахани (първата и засега единствена жена с Филдсова награда) като най-добре представила се девойка от Европа. 

Деница Маркова: Три от четирите момичета в отбора имат още две години, в които могат да се състезават. Предстоят им още два опита в EGMO, както и основните международни олимпиади. По традиция, медалистите от международни олимпиади винаги биват приети в отлични университети, независимо дали решат да продължат да се занимават с математика.

След броени дни очаквайте интервю с младите български момчета от националния отбор по математика и техните успехи.

Създаваме заедно нашето утре!

Автор
още по темата

още от Добрият пример