По пътя към еднорога: Момчил Кюркчиев от Leanplum в НоваториТЕ27

“За да има еднорози от България, хората трябва да са постоянни и да не се отказват,” споделя Момчил Кюркчиев, съосновател на световната мобилна маркетингова компания Leanplum.


От Марин Маринов, публикувана на 30 септември 2019

Възможно ли е български стартъп да се превърне в еднорог? Какви са трудностите при израстването на една компания? Как се управлява проект със 100 милиона долара инвестиции? Какъв е пътят към успеха?

По тези и други въпроси си говорим с Момчил Кюркчиев в новия, специален брой 27 на “НоваториТЕ”. Момчил е главен изпълнителен директор и съосновател на Leanplum - една от бързоразвиващите се глобални компании за модерен и умен мобилен маркетинг. Към момента Leanplum е привлякла инвестиции за почти 100 милиона щатски долара и е на път да се превърне в първия еднорог с български корени. Базирана в Силициевата долина в Сан Франциско, Leanplum поддържа офиси в Ню Йорк, Амстердам и Сингапур, а в София е разположен основният технологичен хъб на компанията. Месечните активни юзъри, чиято мобилна интеракция компанията иска да подобри, наброява вече 500 милиона. Сред клиентите на Leanplum са Tinder, TED, Tesco и Zynga.

“Имаме две мисии като компания -  да изградим следващата генерация маркетинг, който създава релевантен маркетинг, а не спам,” обяснява Момчил.

“[Другата] ни мисия е да изградим компания, която да има български корен и да е нещо, което да вдъхнови други хора в България да напуснат удобната си работа и да стартират собствен проект или да се присъединят към стартъп. Защото от нещо малко, от нещо, което е създадено в България, можем да продаваме по цял свят. Това ме кара да се чувствам горд.”

Гостът

Момчил е родом от Русе. На 19-годишна възраст заминава да учи в Съединените щати, където записва тройна специалност в областта на математиката, компютърните и изчислителните науки в държавния университет на щата Ню Йорк. След това завършва магистратура по Софтуерно инженерство и управление от университета “Карнеги Мелън”.

Към Силициевата долина го отвежда работата в Google като водещ инженер. Опитът в световния гигант се оказва ключов, защото мотивира Момчил да излезе от зоната си на комфорт - високата заплата, добрата работна среда, възможностите на световна фирма, сигурността - и да създаде собствена компания.

Как се случва това?

В Google не оценяват предложението на Момчил и на неговия колега Андрю Фърст за промяна на начина на таргетиране на потребители на мобилни видеа или казано по-просто - кое видео да се показва като свързано на даден потребител, така че той да е удовлетворен и да продължи да потребява дадената услуга.

“В Google видяхме проблем - как гледането през мобилно устройство променя начина на гледане и ангажиране,” споделя Момчил.

Затова Момчил и Андрю създават Leanplum: маркетинг платформа, която помага на компаниите да персонализират по-добре и по-релевантно мобилно съдържание за крайния потребител, така че той да остане доволен и ангажиран.

Да създадеш компания

Според Момчил, има два типа компании. Едните са тези, които са създадени от желанието да се разреши личен проблем - това са B2C (business-to-consumer) проектите, или фирмите, които продават директно на потребителите. Например, приложението за запознанства Tinder, което помага да си намериш партньор, допълва Момчил. Вторият тип са компаниите, които са създадени от хора, мотивирани от желанието да разрешат проблем от предходен техен работодател - или B2B (business-to-business) проектите, които предоставят стоки или услуги на други фирми. Според Момчил, Leanplum е от вторият тип, защото се опитва да създаде нов тип маркетинг за мобилния свят и да разреши проблем от Google.

“Един от трудните моменти при стартирането на компании е, когато разбереш, че не си първи и разбереш, че имаш конкурент,” споделя Момчил.

“Но пък щом има конкурент, значи има и пазар."

Разбира се, създаването на стартъп е свързано и с редица други предизвикателства, особено т.нар. първи неща:

  • Да намериш първия клиент, когото да убедиш да се съгласи да тестваш върху него продукта си;
  • Да намериш първите инвеститори и да ги убедиш да те подкрепят, въпреки че не е ясно дали други ще ги последват;
  • Да намериш първите служители и да ги мотивираш, защото те ще работят заедно със съоснователите, но няма да носят славата на съоснователи, ако проектът стане успешен.

 

Момчил Кюркчиев. 

Пътят нагоре

От основаването си през 2012 досега Leanplum  се развива повече от успешно и е една от надеждите на българската стартъп индустрия за създаването на първия еднорог с български произход (постигане на капитализация от 1 милиард долара).  

“Когато развиваш продукта, сменяш фокуса или се разрастваш, много е важно непрекъснато да оценяваш дали клиентът, който имаш, е правилният клиент и дали разрешаваш най-важния проблем при него. Това е нещо, което всеки един главен изпълнителен директор на една компания трябва да прави,” обяснява ни Момчил.

“Много е лесно, когато се разрастваш да правиш по малко от всичко. Това е голяма грешка при стартъпите, защото това е борба за оцеляване и в един момент не си добър в нищо.”

Средата в България

Момчил планира да продължи с развитието на базата в София. Офисът в столицата следва петте основни принципа и ценности на компанията: Lead Humbly, Skip Politics, Push Innovation, Be a Doer, and Show Gratitude

“Продължаваме и ще продължаваме да инвестираме в София. Много ми харесва средата тук, защото имаме много талантливи хора и като лидери, и като инженери, и като други роли. На мен лично ми харесва, че имам възможност да създам продукт в България, който да може да се продава на световно ниво и да сме една малка частичка от тази екосистема от стартъпи, която се изгражда в София,” разказва ни Момчил и допълва

“А най-важното за еднорозите е човек да не се отказва. Когато си в един стартъп има моменти на несигурност и на успехи и те следват един след друг. Много компании просто се отказват и нямат силата да продължат. За да има еднорози от България, хората трябва да са постоянни и да не се отказват.”

Български еднорог

Искате ли да има и други подобни български проекти като Leanplum?

Участвайте в Innovation Ship 2019 - единственото проучване на дигиталната и иновативна стартъп екосистема в България. 

Включете се сега, за да покажем нуждите на средата и заедно да подобрим пазарния потенциал на България!

Очакват Ви и награди за Вашите бизнес проекти.

Innovation Ship е проучване, което е насочено към иновативни микро, малки и средни предприятия, както и иновативни и дигитални стартъпи.

Анкетата е отворена до 17 октомври!

Създаваме заедно нашето дигитално утре!

Автор
още по темата

още от Новаторите