
MOVE.BG публикува специалния доклад “Мисия Зелени Иновации: Компас към просперитет”, който съдържа над 200 идеи за развитие на зелените иновации като път за обществено благополучие. Препоръките в Компаса се базират на идеите на 50 водещи експерти, които MOVE.BG събра за формулиране на системни решения в полза на развитието на зелените иновации.
Петте спирки в Компаса
“Компасът към просперитет” включва пет спирки по пътя към обществено благополучие с помощта на зелени иновации: “Демокрация”, “Образование”, “Икономика”, “Общини” и “Финанси”. Всяка спирка представя идеите на водещи български специалисти с доказан опит от сферите на науката, бизнеса, социологията, гражданския сектор, медиите, както и представители на политическите партии, и на финансовия сектор.
Днес ви представяме идеите от спирка “Икономика” - тя е посветена на mозеленяването на икономиката и на развитието на зеленото предприемачество. На тази спирка са представени идеи за повишаване на конкурентоспособността чрез иновации и за поставяне на България на картата на икономиката на бъдещето, която е зелена и дигитална.
Спирка “Икономика”
В панела, посветен на икономиката и зеленото развитие, се включиха следните експерти:
- доц. д-р Марина Стефанова, заместник-декан по “Устойчиво развитие, подкрепа и ангажиране“ на Стопанския факултет на СУ “Св. Климент Охридски”, изпълнителен директор на ESG Lab и ESG Academy - модератор на панела
- Богдан Богданов, депутат от ПП-ДБ, министър на икономиката и индустрията (2023-2024), изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции (2022-2023)
- Гергана Съзлайкова, консултант, “Нови пазари и стратегически партньорства”, Rezolv Energy (2024-сега); заместник-директор, Economic Fundamentals Initiative (2019-сега); бизнес развитие и партньорства, Video Recruit (2012-2018); консултант в различни сектори, AT Kearney (2007-2012)
- Мария Александрова, ръководител на проектите за иновации и устойчивост в стартъпа Nasekomo
- Марин Маринов, експерт в MOVE.BG
- Надя Христова, експерт по икономика и финанси, заместник-министър на иновациите и растежа (2022)
Експертите участваха в лично качество, а не като представители на институциите или организациите, в които работят към януари 2025 година.
Преди да ви споделим идеите на експертите, нека погледнем към темата на панела и мястото на зеленото развитие в нея.
Зелено развитие и икономика: защо ги разглеждаме заедно
Както споменахме във Въведението на този Доклад, зелените иновации имат ключова роля за постигането на целите на трите стълба от Доклада на Марио Драги и “Компаса на ЕС за възобновяване на конкурентоспособността и осигуряване на устойчив просперитет”: преодоляването на изоставането в областта на иновациите, обединяване на мерките за декарбонизация и конкурентоспособност и повишаване на сигурността, включително по отношение на ефектите от климатичната криза. Затова нека си разясним в няколко изречения какво представляват зелените иновации.
Зелени иновации: значение
Зелена иновация или екоиновация е всяка иновация, която създава значителен и осезаем напредък в устойчивото развитие, като довежда до по-малко отражение върху околната среда от човешката дейност, според определението на Европейската комисия.
“Необходимо е ускоряване на напредъка при екоиновациите, така че да се увеличи производителността на ресурсите, тяхното ефективно използване и конкурентоспособността, както и в услуга на околната среда. Все повече сериозни екологични предизвикателства и ресурсни ограничения доведоха до нарастващо търсене в световен мащаб на екологични технологии, продукти и услуги и обусловиха появата на екологични производства,” посочват от ЕК в Съобщение относно Плана за действие на ЕС за развитие на екологичните иновации и допълват:
“По-бързото внедряване на пазара и разпространение на екоиновациите ще доведе до подобряване на екологичните показатели и устойчивостта на цялата икономика и едновременно с това ще се осигурят предимства за бизнеса, от гледна точка на рентабилност, и за обществото като цяло.”
Какво се случва у нас?
България е на последно място в индекса за екоиновации на ЕС (Eco-Innovation Index 2024), който измерва както навлизането на екоиновациите в бизнеса, обществото и държавната администрация, така и тяхното развитие и подкрепа на научно, бизнес и правителствено ниво. И през 2014 година, когато е проведено първото издание на индекса, и през 2024 година страната ни продължава да е заема това място. Въпреки отбелязания сериозен напредък, той не е достатъчен за подобряване на представянето спрямо средноевропейските нива. Сред най-проблемните зони за страната ни са ниските нива на правителствените разходи и политики за стимулиране на научните изследвания и иновациите в областта на зелените технологии, ниският брой на патентите за екоиновации и силната ресурсна интензивност на икономиката.
Българската икономика е най-ресурсоемката икономика в ЕС, както и най-енергийно интензивната - 3,5 пъти по-енергийно интензивна от средноевропейската. Това означава, че на стартова позиция продуктите и услугите на българската икономика са минимум 3,5 пъти по-неконкурентоспособни спрямо европейските.
Трите най-големи източника на парникови емисии в България са енергетиката, преработващата промишленост и транспортът.
Ефективното управление на енергийните ресурси в индустриалния сектор може да доведе до значителни икономии на енергия. Модернизирането на производствените технологии и внедряването на енергийно ефективни машини могат да намалят енергийните разходи и въглеродните емисии. Според доклад на Европейската агенция за околна среда, подобренията в енергийната ефективност и намаляването на емисиите в индустрията са ключови за постигането на целите на ЕС за намаляване на парниковите газове .
От друга страна, в България едва 5% от всички използвани материали идват от рециклиране и преизползване (вторични потоци) - при средно ниво в Евросъюза от 11,8% и над 30% за лидера Нидерландия. Това показват най-новите данни на Европейската агенция по околна среда, публикувани през януари 2025. Целта на ЕС е до 2030 да увеличи двойно дела на рециклирането и преизползването.
Необходими са спешни мерки както за позеленяването на икономиката, така и за развитието на зеленото предприемачество (зелените стартъпи).
Данните от първото национално проучване на зелените инициативи в България “Зелени решения от България 2024”, което проведе MOVE.BG, показват, че 42% от зелените стартъпи развиват иновации на световно ниво. Зелените новатори, обаче срещат редица предизвикателства пред развитието си, разкриват резултатите от изследването. Над 40% от стартъпите разполагат със средно 3-ма души служители, което е съществено ограничение за развитие на пълния им потенциал. Също така, почти 70% от зелените стартъпи не си сътрудничат с държавата за развитието на своите проекти. Освен това, над 87% от зелените предприемачи разчитат на българския пазар и изпитват затруднения в достигането до международни пазари.
Мнението на експертите
Какво се случва с икономиката и зеленото развитие в България?
В следващите редове ви представяме резюме на мнението на експертите в панела, посветен на позеленяването на икономиката и развитието на зелените иновации/зеленото предприемачество.
Представените идеи са категоризирани и обобщени от екипа на MOVE.BG и не претендират за приемане с единодушие от всички участници в панела.
Предизвикателства
Списък на няколко от основните предизвикателства, посочени от участниците
- Липса на колективно мислене и действие - отделните икономически субекти са атомизирани, капсулирани, не се познават по между си. Липсата на колективно мислене и действие възпрепятства разгръщането на икономическия потенциал на страната
- Липса на мотивация и инициативност - наблюдава се повсеместна апатия и незаинтересованост, които демотивират хората, включително в бизнеса да бъдат инициативни
- Нарушен диалог между отделните групи в обществото - липсата на диалог възпрепятства икономическото развитие и прилагането на климатични политики, защото вместо разбиране и чуваемост, се наблюдава изолиране, липса на разговор и липса на сътрудничество
- Българските продукти и услуги не се възприемат като синоним за качество в чужбина
- Липса на национална визия за мястото и ролята на България в Европейския зелен пакт (Зелената сделка) - липса на визия на политическо и бизнес ниво за мястото на България в дългосрочната програма за зелена трансформация и икономически просперитет на Европейския съюз. Това възпрепятства България, включително икономиката, да се възползва от възможностите на европейските политики и да гарантира своята конкурентоспособност в постигането на икономика и общество с нулеви нетни емисии - цел за 2050 година, която остава непроменена и от новата Европейска комисия, и от водещите икономики в ЕС. По този начин България рискува през 2050 година да бъде на опашката на икономическото развитие и дори да отпадне от икономиката на бъдещето
- Липса на взаимодействие между представителите на различните икономически сектори - предизвикателство, което възпрепятства координирането на действията между представителите на българската икономика
- Липса на връзки между представителите на големия бизнес от различните индустрии
- Липса на връзки между големия бизнес и стартъп предприемачите
- Липса на взаимодействие между бизнеса и останалите обществени групи - липсва механизъм за комуникация и опознаване
- Липса на механизъм за изпълнение на политиките - проблем, който засяга всички секторни политики, включително климатичните политики и политиките за зелено развитие
- Липса на механизъм за разписване на общи мерки с бизнеса - държавата не търси бизнеса като партньор при разписване на мерките, а единствено представя готовия резултат и едва впоследствие очаква обратна връзка (през обществено обсъждане). Този модел на взаимодействие не ангажира бизнеса достатъчно, за да може той да припознае политиките като свои, включително тези за зелено развитие
- Незапознатост на бизнеса с функционирането на Европейския съюз - липсват познания за ролята на отделните институции на ЕС, за участието на представителите на държавата в механизмите на вземане на решение в ЕС, в прилагането на европейското законодателство
- Незапознатост на малките и средни предприятия, с ползите които зеленото развитие биха им донесли - МСП-тата са негативно настроени към целите на Европейския зелен пакт поради незапознатост с необходимостта и най-вече с ползите, които зелените политики носят за бизнеса и подобряването на конкурентоспособността на предприятията
- Липсва информация какво означава зелена енергия и декарбонизация на ниво предприятия - бизнесът не иска да се декарбонизира, защото не е запознат с ползите за конкурентоспособността, които този процес носи
- Липса на данни за потенциала на зелените иновации в България - липсват данни къде са потенциалите за развитие на зелени иновации по сектори. Това възпрепятства създаването и провеждането на политики на централно и местно ниво (общини)
- Изчерпан и неефективен модел на традиционните съсловни организации
- Липсва на механизъм на ниво корпорации за прилагане на добрите примери от компаниите майки - при местните поделения на международни корпорации се наблюдава разлика в зелените политики и тяхното прилагане при централата на компанията майка и българските поделения, включително прилагане на добрите практики за зелена трансформация
Компас на решенията
Идеите на експертите, свързани с позеленяването на икономиката с цел подобряване на конкурентоспособността, устойчивостта и жизнеността на българските компании
- Позеленяването на икономиката да бъде основна визия за конкурентоспособност на държавата - тази визия да бъде въведена във всички стратегически документи и цели
- Обвързване на целите за декарбонизация с реалните бизнес ползи/ с целите за повишаване на конкурентоспособността - тази визия да бъде въведена във всички стратегически документи и цели
- Създаване на единен Национален съвет за зелено развитие (обединено общо предложение с подобни идеи от останалите панели на Световното кафене) - да бъде създаден до края на юни 2025 година. Структурата да бъде независима и да обединява учени, представители на гражданския сектор, на бизнеса и на държавата (централно правителство и местни власти). Може да бъде структуриран към Министерския съвет и да бъде законово регламентирана, вместо чрез постановление на МС, за да се гарантира неговата независимост и дългосрочност и да не се повтори неефективността на Консултативния съвет за Европейската зелена сделка (КСЕЗС)
- Създаване на национална визия за зелената трансформация на България и активно участие в Европейския зелен пакт - да бъде създадена до края на септември 2025 година. Да бъде изработена от горепосочения Национален съвет за зелено развитие
- Създаване на стратегия за индустриално развитие и декарбонизация - да бъде създадена до края на декември 2025 година. Да бъде създадена от Националния съвет за зелено развитие
- Въвеждане на общ знаменател между енергийната сигурност и сигурността на държавата/националната сигурност в Стратегията - енергийна сигурност чрез иновации да бъде основен стълб на конкурентоспособност. Средствата за енергийна ефективност да бъдат насочени за изпълнение на конкретни мерки
- Въвеждане на финансови пакети за енергийна сигурност и конкурентоспособност в ББР - да бъдат въведени през есента на 2025 година
- Създаване на общински/регионални Клъстери за енергийна ефективност - да бъдат конструирани до края на септември 2025 година. Да бъдат създадени от Националния съвет за зелено развитие с подкрепата на областните управи и Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ). Да разполагат с достатъчно експерти и с план за действие с конкретни стъпки от 2026 до 2030 година
- Реформиране на подхода към мерките и програмите за зелено развитие - да бъде извършено до края на октомври 2025 година. По-голям акцент да бъде поставен върху изпълнението на проектите и техния ефект, а не толкова на отчетността, която отнема голяма част от времевия и човешкия капацитет. Пакетът от реформи да бъде изработен от Националния съвет за зелено развитие
- Провеждане на разяснителна кампания за възможностите, които зеленото развитие създава - да бъде проведена до края на 2025 година. Националният съвет за зелено развитие да изработи и проведе тази разяснителна кампания. В нея да бъдат заложени мерки за комуникиране на европейските политики и тяхното значение за бизнеса. В изработването на кампанията да бъдат включени представители на Министерството на околната среда и водите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на енергетиката, Министерството на иновациите и растежа, Министерството на икономиката и индустрията, Министерството на земеделието и храните, Министерството на здравеопазването, Министерството на транспорта, Министерството на здравеопазването, НСОРБ, учени, представители на гражданския сектор и експерти по комуникация и дигитално представяне на информация (digital storytelling)
- Създаване на пътна карта с мерки за индустриално развитие и декарбонизация от 2026 година до 2050 - да бъде изработена до края на март 2026. Да бъде създадена от Националния съвет за зелено развитие
- Създаване на комуникационни мерки към всяка една група от мерки в Пътната карта
- Създаване на специална част с мерки за ресурсна ефективност в Пътната карта
- Създаване на специална част с мерки за енергийна ефективност в Пътната карта - да се създаде програма за енергийна ефективност на икономиката през иновации с конкретни мерки
- Създаване на специална част с мерки за индустриална симбиоза в Пътната карта
- Създаване на специална част в Пътната карта с мерки за развитие на устойчиво земеделие - да включва мерки за подпомагане на малките и средни земеделски производители
- Създаване на специална част с мерки за оздравяване на държавните компании в Пътната карта - необходимо е държавата да влезе в правомощията си като собственик, да поеме контрол върху управлението и да въведе необходимите реформи, които да осигурят оздравяването на компаниите, включително чрез осигуряване на човешки и финансов ресурс за реформите. След стабилизирането на държавните компании да се обмисли листването им на борсата поединично или в клъстер с цел привличане на частни инвеститори и оттам на професионален мениджмънт. След това тези предприятия да станат част от изпълнението на ключови мерки за зелено развитие
- Създаване на специална част в Пътната карта с мерки за включване на индустриалните паркове в политиките за енергиен преход - при индустриалните паркове съществува проблем с липса на капацитет на енергийната система. Затова е необходимо въвеждане на публично-частни партньорства в тази посока - например изграждане на модерни фотоволтаици в съседните на парковете земи, които да продължават да се използват за земеделие, но да имат възможност да продават енергията на парка по-евтино поради липса на такса за пренос. По този начин ще спечелят и местните производители, и индустриалните паркове, които ще имат спестени чрез ВЕИ средства за други инициативи
- Създаване на специална част в Пътната карта с мерки за развитие публично-частни партньорства за декарбонизация с въведени механизми за защита на обществения интерес и осигуряване на дългосрочност на инвестициите
- Създаване на специална част с мерки за цифровизация в Пътната карта - необходими са целенасочени мерки за подкрепа на цифровизацията на индустрията: както за запознаване на бизнеса с дигиталните решения, така и с начините за тяхното прилагане
- Въвеждане на механизъм за контрол на изпълнението на мерките за зелено развитие - да бъде изработен до края на 2025 година и да бъде въведен в действие от 1-ви януари 2026 година. Механизмът да бъде изработен от Националния съвет за зелено развитие и да бъде въведен във всички институции, отговорни за прилагането на зелените политики
- Въвеждане на ефективен механизъм за сертифициране на инвеститори и премахване на бюрократичните мерки - да бъде въведен до края на октомври 2025 година. Министерството на икономиката и индустрията да изработи пакет от законови промени в тази посока и да ги предложи на Народното събрание
- Въвеждане на ефективен механизъм за административно обслужване на бизнеса - да бъде въведен до края на октомври 2025 година. Механизмът да бъде изработен от работна група в Министерския съвет в сътрудничество с бизнеса и да бъдат предложени пакет от необходимите промени (законови, подзаконови) за премахване на всички бюрократични тежести. Да бъде въведена цифровизация на услугите в държавната администрация чрез този механизъм
- Въвеждане на индивидуален подход в администрацията - да изработен и въведен през есента на 2025 година. Комуникацията с бизнеса по отношение на инвестиции и изпълнение на програми да бъде на основата на индивидуален подход, по подобие на механизмите в Германия, Франция, Испания или на тези в Европейския съвет за иновации (EIC). Механизмът да бъде изработен от гореспоменатата Работна група
- Създаване на нов тип коалиции между представителите на бизнеса - могат да бъдат по създадени около икономическа дейност, като веригите на доставка, или около конкретна цел/проблем, като декарбонизация до 2050 година или изоставането на България в EU Innovation Scoreboard. Да бъдат създадени чрез принципа на саморегулация от страна на бизнеса. Да бъдат микс между представители на различните сектори и създатели/вносители на технологии. Чрез тези асоциации да се провеждат семинари за обучение по зелена трансформация и зелени иновации и да се споделят добри примери от чужбина, включително от компаниите майки
- Да бъде създадена система от фасилитирани консултанти - да бъде преодолян проблемът с изкривяването на цели и ефекти на проектите и бизнес политиките в компаниите заради прекалено силната роля на консултантите, част от които нямат доказан опит. Затова чрез принципа на саморегулацията да бъде създаден този механизъм със списък с фасилитирани консултанти
- Създаване на програма за финансова грамотност на населението - да бъде изработена до края на юни 2025 година. По този начин ще се стимулира инвестиционното поведение и ще се отпуши значително капитал за инвестиции, който в момента е запушен от страха на хората, държащи средствата си като спестявания
Идеите на експертите, свързани с подпомагането на зеленото предприемачество
- Създаване на Национален съвет за развитие на зелени иновации (обединено общо предложение с подобни идеи от останалите панели на Световното кафене) - да бъде създаден до края на юни 2025 година. Да бъде структуриран към Министерството на иновациите и растежа (МИР) и да бъде регламентиран законодателно. Да обединява представители на бизнеса, науката, гражданския сектор, общините и представители на всички министерства и държавни агенции с правомощия по темата (по този начин ще бъде въведен хоризонтален подход към темата на ниво централно правителство). Съветът да подпомага изпълнението на климатичните цели през развитието на зелените иновации и да разяснява на гражданите и на бизнеса значението на зелените иновации
- Извършване на анализ за потенциалите на България за развитие на зелени иновации и създаване на Стратегия на основата на анализа - да бъдат изработени до края на септември на 2025 година. Да бъдат изработени от горепосочения Съвет за развитие на зелените иновации. Да бъдат проучени и добрите примери от ЕС и дали и как могат да бъдат приложени в България
- Създаване на пътна карта за развитие на зелени иновации - да бъде изработена до края на 2025 година. Пътната карта да включва конкретни мерки по сектори от 2026 до 2050 година
- Създаване на мерки в Пътната карта за създаване на екосистема за системни иновации за зелена трансформация - в България има силна предприемаческа екосистема, но трябва и следваща стъпка, развитие на следващ етап на предприемачеството: иновации за зелена трансформация, за които трябва голям размах, съответно и специални мерки от страна на МИР
- Създаване на специална част с комуникационни мерки в Пътната карта - необходимо е целенасочено да бъдат обяснени на бизнеса зелените иновации, защо те са нужни и какви ползи ще донесат за икономиката. Тази част от пътната карта да се актуализира всяка година на основата на анализ за ефективността на комуникационните мерки
- Въвеждане на принципа за подпомагане на тестването на иновациите в Пътната карта - държавата да се отвори и да предостави терени за тестване на иновациите
- Създаване на постоянна система за ваучери за науко-интензивни услуги като част от Пътната карта до 2050 година
- Създаване на специална част в Пътната карта с мерки за публично финансиране за популяризиране на терен на научните постижения и трудове за декарбонизация и развитие на зелените иновации - по този начин да бъде реформирана неефективната настояща система, която предвижда средства само за създаване на научния продукт, но не и за популяризиране и въвеждане
- Създаване на специална част в Пътната карта с мерки за прилагане на нови технологии/зелени иновации в държавните предприятия - включително в предприятията за рекултивация към Министерството на икономиката и индустрията ( “Екоинженеринг-РМ” ЕООД и “Еко Антрацид” ЕООД)
- Въвеждане на принципа инвестиционните мерки винаги да вървят с меки мерки - в Пътната карта да бъде създадена специална част с меки мерки. Тази част от пътната карта да се актуализира всяка година на основата на анализ за ефективността на меките мерки
- Създаване на национална програма за обучение на бизнеса относно зелените иновации и функционирането на ЕС - програмата да бъде част от меките мерки. Да включва запознаване със зелените иновации и практически обучения за прилагане на зелените технологии
- Създаване на национална програма за обучение на администрацията относно зелените иновации и функционирането на ЕС - програмата да бъде част от меките мерки. Да включва запознаване със зелените иновации и тяхното значение, с ролята на администрацията в прилагането на зелените политики и в подпомагането на бизнеса, както и запознаване с добрите примери от други страни в ЕС
- Създаване на кампания за позициониране на България през зелените иновации - да бъде изработена до края на 2025 година. Кампанията да бъде организирана от МИР и приложена през 2026 година с цел привличане на инвеститори, които да развиват бизнес в България, от една страна, а от друга - да бъдат позиционирани в чужбина българските зелени иновации. Да се направи анализ на ефективността на програмата и на необходимостта да бъде постоянен механизъм за позициониране на България
- Извършване на анализ за административните пречки пред развитието на зелените иновации - да бъде изработен до края на октомври 2025 година. Анализът да бъде извършен от Националния съвет за развитие на зелените иновации
- Създаване на пътна карта за премахване на установените пречки - да бъде изработена до края на 2025 година
- Въвеждане на механизъм за контрол, гарантиращ, че средствата за иновации отиват наистина за развиване на иновации - да бъде изработен до края на 2025 година и да бъде въведен в действие от 1-ви януари 2026 година. Механизмът да бъде създаден от Националния съвет за развитие на зелени иновации и да бъде въведен във всички институции, отговорни за развитието на зелени иновации
- Въвеждане на механизъм за привличане на частен капитал в подкрепа на зелените иновации
- Въвеждане на улеснен достъп до финансиране за зелени иновации през Българската банка за развитие
- Създаване на Зелен фонд в рамките на Фонда на фондовете
- Координиране на усилията между Българската академия на науките и университетите - да обединят усилия за развитие на зелени иновации по набелязаните приоритетни за България области от Стратегията за развитие на зелените иновации. БАН да се превърне в развойния център на МСП-тата в България. Мерките за координация да бъдат извършени със съдействието на МИР
- Подпомагане на участието на български институции в световни мрежи за зелено развитие - да бъде създаден механизъм чрез Националния съвет за зелено развитие. Подобни инициативи са Net-Zero Banking Alliance, Net-Zero Asset Managers Initiative
- Подпомагане на участието на българските компании в световни мрежи за развитие на зелени иновации - да бъде създаден механизъм в МИР за изпълнението на тази задача. Подобни инициативи са EIC Community, UpLink, Global Lighthouse Network
- Създаване на общински съвети за развитие на зелени иновации - да обединяват представители на бизнеса, науката, гражданския сектор и общините. Създаването на тези съвети да бъде подпомогнато от МИР и Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ)
Очертаните предизвикателства и генерираните решения се базират на споделените идеи от участниците в панела. Идеите са обобщени и категоризирани и не претендират за одобрение чрез пълно единодушие от всички участници в панела.
Разгледайте целия "Компас към просперитет" тук.
Мисия Зелени Иновации
“Компасът към просперитет” е част от “Мисия Зелени Иновации” - една инициатива на MOVE.BG в подкрепа на зелените новатори от България. В MOVE.BG знаем, че България има потенциала да бъде сред зелените и иновативни лидери в Европа. Затова е важно да подкрепим създателите на новите иновации, които могат да променят облика на българската икономика от ишлеме-базирана в такава в стойност.
Научете за различните инициативи на MOVE.BG в подкрепа на зеленото и иновативно развитие на България тук.