
MOVE.BG публикува специалния доклад “Мисия Зелени Иновации: Компас към просперитет”, който съдържа над 200 идеи за развитие на зелените иновации като път за обществено благополучие. Препоръките в Компаса се базират на идеите на 50 водещи експерти, които MOVE.BG събра за формулиране на системни решения в полза на развитието на зелените иновации.
Петте спирки в Компаса
“Компасът към просперитет” включва пет спирки по пътя към обществено благополучие с помощта на зелени иновации: “Демокрация”, “Образование”, “Икономика”, “Общини” и “Финанси”. Всяка спирка представя идеите на водещи български специалисти с доказан опит от сферите на науката, бизнеса, социологията, гражданския сектор, медиите, както и представители на политическите партии, и на финансовия сектор.
Днес ви представяме идеите от спирка “Финанси” - тя е посветена на целеви финансови инструменти, привличането на бизнеса към съфинансиране на зелената трансформация и на финансирането на зелените стартъпи. На тази спирка са представени идеи как държавата и общините да привлекат инвеститори, както и как да бъдат подпомогнати младите предприемачи в порастването им тук, в България.
Спирка “Финанси”
В панела, посветен на финансите и зеленото развитие, се включиха следните експерти:
- Камен Славов, съосновател на SCION Society - модератор на панела
- Ивайло Станчев, главен редактор на "Капитал"
- Искрен Митев, директор "Фондонабиране“ в BESCO - Българската предприемаческа асоциация, народен представител от “Продължаваме промяната” в 47-мо, 48-мо и 49-то НС
- доц.д-р Маню Моравенов, главен изпълнителен директор на Българската фондова борса, съосновател на Green Finance and Energy Centre, преподавател във ВУЗФ
- Макс Гурвиц, основател и управляващ партньор във Vitosha Venture Partners
- Радослава Масларска, председател на Управителния съвет на Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници (БАЛИП), председател на Съвета на директорите на “Елана Трейдинг” АД
- Светослава Георгиева, председател на Борда на фонда към Европейския съвет за иновации (EIC Fund), член на Инвестиционния комитет на фонда Invest EU, изпълнителен директор и член на Управителния съвет на Фонда на фондовете (2017-2020)
- Теодор Радонов, ръководител на регионалния офис на Европейската инвестиционна банка (EIB) в България
Експертите участваха в лично качество, а не като представители на институциите или организациите, в които работят към януари 2025 година.
Преди да ви споделим идеите на експертите, нека погледнем към темата на панела и мястото на зеленото развитие в нея.
Зелено развитие и финанси: защо ги разглеждаме заедно
Осигуряването на необходимото финансиране за изпълнение на климатичните политики е един от основните елементи за постигането на техните цели. Ключова роля в този процес имат т.нар. устойчиви финанси.
“Устойчивите финанси се отнасят до процеса на включване на екологичните, социални и управленски (ESG) съображения при вземането на решения за инвестиции във финансовия сектор, което води до повече дългосрочни инвестиции в икономически дейности и проекти за устойчиво развитие. Екологичните съображения могат да включват мерките за борба с причините за изменението в климата и за адаптиране към проявленията на климатичните промени, както и могат да включват околната среда в по-широк план, например мерките за опазване на биологичното разнообразие, предотвратяване на замърсяването и развитието на кръгова икономика,” посочват от ЕК.
В европейския подход, устойчивите финанси включват както осигуряването на финансиране за развитие на дейности/проекти, които са вече зелени (т.нар. зелено финансиране), така и финансиране на позеленяването на дейности/проекти, които все още не са устойчиви (т.нар. финансиране за позеленяване/за преход към устойчиви практики).
Защо са важни устойчивите финанси?
Около 20-25% от средствата, необходими за успешна зелена трансформация на ЕС, се очаква да бъдат осигурени чрез публично финансиране, докато за останалите около 80% ще бъдат необходими частни инвестиции. В анализ, публикуван в блога на Европейската инвестиционна банка, се посочва, че осигуряването на необходимите финанси е предизвикателство поради разликата между традиционните инвестиции и зелените, които са свързани с по-голям риск за инвеститорите, поради необходимостта да бъдат подкрепени нови технологии, които все още са в процес на развитие.
Европейската комисия е изчислила, че между 2023 и 2030 г. ще са необходими допълнителни инвестиции в размер на 620 милиарда евро годишно, за да се постигнат целите на зеления преход. Необходимо е Европейският съюз да мобилизира частни средства в безпрецедентен мащаб и далеч отвъд това, което банковата система може да осигури, според Марио Драги, бивш министър-председател на Италия, бивш председател на Европейската централна банка и автор на важния “Доклад за бъдещето на конкурентоспособността на ЕС”, чийто първи стълб е посветен на преодоляването на изоставането на Евросъюза в областта на иновациите.
“Недостатъчното развитие на иновациите е в основата на забавянето на растежа на производителността в Европа в сравнение със САЩ. Затова трябва да върнем иновациите в Европа [...] Също така, призоваваме за задълбочен преглед на начина, по който харчим публични средства за иновации в Европа. Ако се изразходват разумно, публичните средства могат да бъдат мощен инструмент за въвеждане на пробивни технологии. Тези технологии често са твърде рискови или изискват твърде много финансиране, за да може частният сектор да ги развие сам, особено в среда като нашата, където мащабирането обикновено е трудно” посочи Драги при представянето на Доклада му пред Европейския парламент.
Марио Драги посочи и друго сериозно предизвикателство - европейските компании инвестират значително по-малко в научно-изследователска и развойна дейност (НРД) спрямо техните конкуренти от САЩ и продължават да използват технологии от преди десетилетие. През 2021 година, например, компаниите в ЕС са инвестирали с 270 милиарда евро по-малко в НРД спрямо техните конкуренти от САЩ.
Какво се случва в България?
У нас значителни средства ще бъдат необходими за модернизиране на българската икономика, която продължава да бъде най-ресурсоемката и енергийно интензивната в Европейския съюз, както споменахме в предходната глава от този Доклад, посветена на икономиката и зеленото развитие.
От друга страна, данните от първото национално проучване на зелените инициативи в България “Зелени решения от България 2024”, което проведе MOVE.BG, показват една положителна новина - 42% от зелените стартъпи у нас развиват иновации на световно ниво.
Зелените новатори, обаче срещат редица предизвикателства пред развитието си, разкриват резултатите от изследването. Едва 20% от зелените стартъпи са подкрепени с привлечен VC капитал, а едва 7% е държавното подпомагане. По отношение на размера на привлечения външен капитал - 38% от зелените иновативни МСП-та не са привлекли такъв, а едва 12% привличат над 1 милион евро. Над 36% от иновативните МСП-та са във фаза скейлъпи, но въпреки това над 40% разполагат със средно трима души служители, което е съществено ограничение за развитие на пълния им потенциал.
В цялост, финансирането на зеления преход в България изисква сериозни усилия и инвестиции на всички нива - централни и местни власти, финансов сектор и бизнес.
“Зеленият преход на България предлага значими за страната геополитически, социално-икономически и финансови предимства. И все пак страната е изправена пред значителни пречки и изостава от другите страни от Централна и Източна Европа. За да осигури устойчиво бъдеще, България трябва да предприеме решителни действия - както политически, така и финансови - за изграждане на по-силна икономика, подобряване на условията на живот и насърчаване на по-здравословна околна среда. Постигането на тези цели зависи от мобилизирането на стабилна политическа подкрепа за прехода, използване на публични финанси извън финансирането от ЕС, насърчаване на частните инвестиции и насърчаване на международната ангажираност чрез участие в глобални инициативи,” се посочва в анализа “Финансиране на зеления преход на България” на E3G.
Мнението на експертите
Какво се случва с финансирането на зеленото развитие в България?
Експертите в панела обсъдиха две важни теми: какви нови мерки и подходи са необходими, за да се привлече бизнесът към съфинансиране на зелената трансформация - на ниво държава и на ниво община, както и какви нови мерки и подходи са необходими, за да се финансират зелените иновативни предприемачески идеи.
В следващите редове ви представяме резюме на мнението на експертите.
Представените идеи са категоризирани и обобщени от екипа на MOVE.BG и не претендират за приемане с единодушие от всички участници в панела.
Предизвикателства
Списък на няколко от основните предизвикателства, посочени от участниците
- Недостатъчна активност на България в европейските процеси за развитие на устойчивите финанси
- България липсва от картата на издаване на зелени облигации - въпреки растящата популярност на този финансов инструмент в ЕС, България все още не е издала значителна зелена облигация на национално или общинско ниво
- Липса на заинтересованост от страна на общините към темата за развитие на устойчивите финанси
- Липса на финансова грамотност сред населението, включително за инвестиране - наблюдава се изключително висок ръст на влоговете без инвеститорско поведение от страна на физическите лица
- Липса на достатъчно средства за инфраструктурни проекти на централно и местно ниво
- Голям брой административни затруднения пред стартирането на зелени предприемачески проекти
- Липса на добре развит пазар за алтернативно финансиране на зелени проекти
- Малък брой акселераторски програми, които са фокусирани върху зелени иновации
- Незапознатост с европейските програми за подкрепа за развитие на иновации - липса на информация за възможностите за кандидатстване, както и на опит при предприемачите в подготвянето на документите, в резултат на което българските новатори рядко кандидатстват за големите програми на Европейската комисия (като програмите на Европейския съвет за иновациите, Европейския институт за иновации и технологии, програма LIFE)
Компас на решенията
Идеите на експертите, свързани с привличането на бизнеса към съфинансиране на зелената трансформация - ниво държава, ниво община
- Създаване на пътна карта с мерки за насърчаване на частните инвестиции в зелени проекти с мерки от 2026 до 2050 година - да бъде създадена до края на октомври 2025 година. Да бъде създадена работна група за изработване на пътната карта с участието на заинтересованите страни, включително представители на Министерство на финансите, Министерство на околната среда и водите, Министерство на енергетиката, Министерство на иновациите и растежа, Министерство на икономиката и индустрията, Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Министерство на земеделието и храните, Министерство на транспорта, Министерство на туризма, Министерство на здравеопазването (чрез участието на тези министерства ще бъде въведен хоризонтален подход), представители на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ), представители на бизнеса и финансовия сектор, включително на Българската фондова борса (БФБ) и регулаторите, както и представители на науката, и на гражданските организации
- Въвеждане в Пътната карта на принципа за целенасочено привличане на инвеститори за конкретни проекти по определени политики вместо общи разговори с бизнеса за всички мерки и политики
- Създаване на специална част в Пътната карта с мерки за инсентивизация на частното финансиране - въвеждане на данъчни облекчения за инвестиране в зелени проекти
- Намаляване на корпоративни данъци за инвестиции в зелени технологии
- Въвеждане на ускорена амортизация на зелени активи с цел облекчаване на тежестта на капиталовите разходи
- Създаване на работна група за анализ на необходимостта и възможностите за емитиране на зелени облигации от общините - работната група да бъде създадена от Министерството на финансите и да включва представители на Националното сдружение на общините, на финансовия сектор, включително БФБ и регулаторите, на отговорните по сектори министерства (вижте по-горе), на науката и на гражданския сектор. Сред ползите от емитирането на зелени облигации от общините, според експертите в панела, са: ефективно и прозрачно управление на разходите - по-голяма публичност на действията на общината и достъп до информация на широк кръг инвеститори; привличане на институционални инвеститори, които да участват във финансирането на общината; възможност за вторична търговия и по-лесен изход от инвестицията
- Специален фокус на Работната група да бъде анализ на емитирането на общински облигации за финансиране на проекти за енергийна ефективност и зелени сгради, за развитие на устойчив транспорт и градска мобилност, развитие на ВЕИ, управление на отпадъците и рециклиране, изграждане на зелени градски пространства и въвеждане на мерки за климатична адаптация, включително чрез въвеждане на природно-базирани решения
- Въвеждане на система за измерване и оповестяване на ползите от инвестиране в зелени проекти - включително провеждане на обучения за бизнеса и общините как да измерват и анализират ползите. Да бъде създадена и поддържана от МИР
- Приемане на промени в Закона за насърчаване на инвестициите - въвеждане на промени за стимулиране на частните инвестиции в зелени проекти
- Приемане на Закон за мултифондовете с акцент върху насърчаване на инвестициите в зелени проекти - след широко обществено обсъждане и въведени гаранции за защита
- Създаване на програма за повишаване на капацитета на администрацията в общините с цел привличане на частни инвестиции - акценти в програмата да бъдат проектното менажиране, включително обучение за създаване на проект, създаване на план за привличане на инвестиции, защита на публичния интерес, мониторинг на постигнатите резултати. Сред акцентите в програмата да бъдат и създаването и менажирането на инфраструктурни проекти, и привличане на инвестиции към тези проекти. Програмата да бъде създадена от Института по публична администрация, Министерството на финансите, МИР, НСОРБ и представители на финансовия сектор
- Създаване на общински програми за насърчаване на участието на гражданите в енергийни общности - програмите да обясняват значението на финансовото участие и дългосрочните ползи за семейните бюджети от включване в енергийни общности
- Оздравяване на държавните компании и включването им в изпълнението на зелени политики и мерки - провеждане на реформи за оздравяване на държавните компании, включително чрез осигуряване на човешки и финансов ресурс за реформите. След стабилизирането на държавните компании, да се обмисли изкарването им на борсата поединично или в клъстер с цел привличане на частни инвеститори и оттам на професионален мениджмънт. След това тези предприятия да станат част от изпълнението на ключови мерки за зелено развитие
- Привличане на публично-частни партньорства при Договорите с гарантиран резултат (ЕСКО)
- Създаване на програма за финансова грамотност на населението - по този начин ще се стимулира инвестиционното поведение и ще се отпуши значителен капитал за инвестиции, който в момента е запушен от страха на хората
- Активизиране на България в европейските процеси за развитие на устойчивите финанси - чрез различни дейности, като например България да участва във въвеждането на механизми за привличане на институционалните инвеститори, включително на пенсионните фондове; въвеждане на механизъм за по-бързо адаптиране на регулациите спрямо нуждите и развитията на средата; въвеждане на механизми за по-ефективно използване на европейските публични средства за привличане на частни инвеститори, включително провеждане на обучителни програми за фонд мениджърите на активи (асет мениджъри), които да образоват пенсионните фондове; въвеждане на механизми за публични гаранции на загубите
Идеите на експертите за подпомагане на зелените иновативни предприемачески идеи
- Създаване на програми за подкрепа на разработването на зелени иновации в рамките на Българската банка за развитие
- Въвеждане на политики за развитие на капиталовите пазари - с цел привличане на инвестиции в зелени компании от физически лица
- Въвеждане на политики за развитие на пазар на зелени облигации, чрез който да се финансират стартъпи, развиващи иновативни екологични решения
- Създаване на пазар за зелени иновации по подобие на BEAM пазара
- Въвеждане на политики за синхронизиране на развитието на капиталовия пазар с другите пазари, включително на усилията за привличане на институционални инвеститори на ниво държава и община
- Създаване на механизъм за развитие и координация на програмите за инвестиции в зелени проекти - да бъде заложена разумна комбинация между грантове и финансови инструменти
- Създаване на национална платформа за достъп до капитал за зелени иновации - да бъде от типа one-stop-shop. Да бъде изградена и администрирана от МИР
- Създаване на платформа за дигитално проследяване на зелените инвестиции, включително с блокчейн технологии - платформата ще осигури прозрачност и ще стимулира повече инвеститори да участват в подкрепата на зелени иновации. Платформата да бъде създадена от МИР или от някоя от предприемаческите организации BESCO, BVCA
- Създаване на национална рамка за зелени иновации и поддържане на публичен регистър на иновативните зелени инициативи - да бъдат създадени и администрирани от МИР
- Въвеждане на мерки за по-добро интегриране на българските предприемачи в европейските програми - създаване на програма за обучение за кандидатстване по европейските програми за иновации. Програмата да бъде създадена в рамките на МИР и да бъде постоянно действаща с поне две обучителни сесии на година, провеждани в областните центрове или онлайн. Изграждане на постоянни консултантски центрове за кандидатстване - например през нов вариант на модела на бизнес инкубаторите
- Създаване на краудфъндинг платформа с насоченост към зелените предприемачески проекти, които да могат директно да набират финансиране от обществото - да бъде създадена от някоя от предприемаческите организации като BESCO
- Въвеждане на законови промени, които задължават публичния сектор (общини, министерства) да включва зелени иновации в своите обществени поръчки
- Приемане на законодателни промени за улесняване на стартирането на зелени компании - включително по-бързи лицензионни процедури за стартиращи компании в сектора на възобновяемата енергия, по-опростени регулации за екологични строителни проекти
- Въвеждане на данъчни облекчения за стартъпи, които развиват иновативни екологични решения
- Въвеждане на политики за привличане на банките и инвестиционните фондове към по-активна подкрепа на зелените стартъпи - да предлагат по-добри условия за кредитиране на екологични решения
- Създаване на програма, която да насърчава големи енергийни и индустриални компании да инвестират или сключват партньорства със зелени стартъпи за внедряване на иновации за декарбонизация
- Създаване на национална стратегия и на пътна карта към нея за развитие на акселераторски и инкубаторски програми за зелени иновации (извън училище и университет - вижте по-долу аналогични програми за училища и университети) - програмите да осигуряват достъп до инвестиции, менторство от експерти в зелените технологии, партньорства с големи международни корпорации
- Създаване на механизъм за привличане на VC инвеститорите към подкрепа на предприемаческите идеи в университетите - да се отделят средства за подпомагане на иновации, създавани от студенти. Колкото средства се отделят за финансови инструменти, толкова да се отделят и за предприемачество в университетите
- Създаване на национална стратегия и на пътна карта към нея за развитие на акселераторски програми за зелени иновации в университетите - включително подпомагане на създаването на spin-off компании при защитени права на младите предприемачи. Осигуряване на държавно и/или общинско финансиране за реализиране на идеите
- Създаване на програма за мащабиране на зелени иновации - програмата да подкрепя мащабирането на иновативни решения, създадени в даден университет или научно звено или за дадено министерство, или община, но с потенциал за масово прилагане
- Създаване на национална програма за подпомагане на технологичен трансфер
- Отваряне на инфраструктурата в университети и научни звена за тестване на зелени иновации, създавани за решаване на конкретни предизвикателства по общини
- Създаване на механизъм за развитие на дарителски университетски фондове (endowment funds) с програми за инвестиции - сред задачите на механизма да бъде и проучването на хора, които могат да управляват такива програми
- Въвеждане на политики за създаване на култура по зелено предприемачество - въвеждане на избираем предмет по зелено предприемачество в училищата
- Създаване на национална стратегия и на пътна карта към нея за развитие на акселераторски програми за зелени иновации в училищата - с фокус намиране на иновативни решения на предизвикателства, които среща общината, в която се намира училището. Осигуряване на държавно и/или общинско финансиране за реализиране на идеите
- Създаване на платформа за свързване на училища, университети, министерства и общини - чрез платформата да се обменя информация и да се стимулира сътрудничеството за намиране на иновативни решения на конкретни предизвикателства, който срещата министерства, областни управи и общини
- Създаване на програма за обучение на общинските служители за ролята на зелените иновации и на зеленото предприемачество - програмата да бъде създаден и провеждана от МИР, Института по публична администрация и НСОРБ
- Създаване на общински съвети за развитие на зелени иновации - да обединяват представители на бизнеса, науката, гражданския сектор и общините. Създаването на тези съвети да бъде подпомогнато от МИР и НСОРБ
Очертаните предизвикателства и генерираните решения се базират на споделените идеи от участниците в панела. Идеите са обобщени и категоризирани и не претендират за одобрение чрез пълно единодушие от всички участници в панела.
Разгледайте целия "Компас към просперитет" тук.
Мисия Зелени Иновации
“Компасът към просперитет” е част от “Мисия Зелени Иновации” - една инициатива на MOVE.BG в подкрепа на зелените новатори от България. В MOVE.BG знаем, че България има потенциала да бъде сред зелените и иновативни лидери в Европа. Затова е важно да подкрепим създателите на новите иновации, които могат да променят облика на българската икономика от ишлеме-базирана в такава в стойност.
Научете за различните инициативи на MOVE.BG в подкрепа на зеленото и иновативно развитие на България тук.