Компас към просперитет: Спирка “Образование”

Спирка “Образование” е една от петте спирки на доклада “Мисия Зелени Иновации: Компас към просперитет” - една инициатива на MOVE.BG в подкрепа на общественото благополучие с помощта на зелени иновации.


От МOVE.BG, публикувана на 10 април 2025

MOVE.BG публикува специалния докладМисия Зелени Иновации: Компас към просперитет, който съдържа над 200 идеи за развитие на зелените иновации като път за обществено благополучие. Препоръките в Компаса се базират на идеите на 50 водещи експерти, които MOVE.BG събра за формулиране на системни решения в полза на развитието на зелените иновации. 

Петте спирки в Компаса

“Компасът към просперитет” включва пет спирки по пътя към обществено благополучие с помощта на зелени иновации: Демокрация”, “Образование”, “Икономика”, “Общини” и “Финанси. Всяка спирка представя идеите на водещи български специалисти с доказан опит от сферите на науката, бизнеса, социологията, гражданския сектор, медиите, както и представители на политическите партии, и на финансовия сектор.

Днес ви представяме идеите от спирка “Образование” - тя е посветена на училищното и университетското образование и връзката им със зелените иновации. На тази спирка са представени идеи за възпитаване на учениците към екосъобразен живот как да бъдат подпомогнати младите зелени новатори в университетите и как да бъде преодолян заплашващият общественото ни развитие недостиг на кадри в ключови направления на зеленото развитие като инженерните специалности.

Спирка “Образование”

В панела, посветен на образованието и зеленото развитие, се включиха следните експерти:

  • Ренета Богданова, съосновател на фондация „Сай Хай“, специалист "Методическа подкрепа, иновации, СТЕАМ" в "СофтУни Будител" - модератор на панела
  • Антон Бъчваров, директор "Продажби и стратегия" на neuroVIZR Bulgaria, ръководител екип "Партньорства" в Уча.се (2015-2022)
  • Ивайло Бонев, основател на "Технократи"
  • Иван Господинов, председател на "Образование без раници", "Кан Академия България"
  • Ивелина Атанасова, директор “Устойчиво развитие, корпоративна стратегия и комуникации”, Rezolv Energy (2023-сега); бизнес развитие и финанси, Brown Forman (2012-2023); различни финансови и стратегически роли, Accenture, CEZ BG, All data Processing (2004-2012) 
  • проф. д-р инж. Ирина Рибарова, преподавател в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ)
  • д-р Лилия Еленкова, преподавател в катедра “Публична администрация” на СУ “Св. Климент Охридски” и в катедра “Индустриален бизнес” на УНСС. Автор на книга “Развитие на младежката политика в България след 1989 г.” 
  • Мита Георгиева, научен консултант програми и обучения в JA Bulgaria, общински съветник в Столичния общински съвет (2007-2011; 2011-2015; 2015-2019), дългогодишен преподавател в Националната финансово-стопанска гимназия в София
  • доц.д-р Хюсеин Йеменджиев, преподавател в Бургаски държавен университет, основател на стартъпа "ЕNOVA H2O"

Експертите участваха в лично качество, а не като представители на институциите или организациите, в които работят към януари 2025 година.

Преди да ви споделим идеите на експертите, нека погледнем към темата на панела и мястото на зеленото развитие в нея.

Зелено развитие и образование: защо ги разглеждаме заедно

Зеленото образование е ученето, насочено към екологичния преход и устойчивото развитие, според препоръка на Съвета на Европейския съюз. Зеленото образование подпомага учащите от всички възрасти в придобиването на необходимите знания и умения за по-устойчив живот в среда на все по-силно проявяващи се проявления на климатичните промени. 

Основните препоръки в документа са свързани с:

  • приоритизиране на екологичния преход и устойчивото развитие в политиките и програмите за образование и обучение;
  • предоставяне на възможност на всички учащи да научат повече за климатичната криза и устойчивостта както в рамките на формалното, така и на неформалното образование (например извънкласни дейности и работа с младежи);
  • мобилизиране на национални средства и средства на ЕС за инвестиране в екологично и устойчиво оборудване, ресурси и инфраструктура;
  • подпомагане на преподавателите да развиват знанията и уменията си да преподават в областта на климатичната криза и устойчивостта;
  • създаване на благоприятна учебна среда за устойчивост, която обхваща всички дейности и операции на образователната институция и дава възможност за преподаване и учене, което е практическо, интердисциплинарно и свързано с местните проблеми;
  • активно включване на студенти и персонал, местни власти, младежки организации и научноизследователската и иновационната общност в обучението по устойчивост;
  • подкрепа за програми, които насърчават иновациите и предприемачеството в областта на устойчивостта; 
  • укрепване на институциите за висше образование и професионално образование и обучение (ПОО) с цел създаване или укрепване на центрове за устойчивост, които да засилят иновациите и предприемачеството, насочени към екологичния преход и устойчивото развитие, кръговата икономика и биологичното разнообразие.

През 2022 година Съвместният изследователски център на Европейския съюз (JRC) изработи GreenComp - европейска рамка за компетентностите в областта на устойчивостта. GreenComp включва 12 компетентности в областта на устойчивостта, разделени в 4 основни направления. Компетентностите могат да бъдат използвани при създаване на образователни програми на равнището на общото, професионалното и висшето образование и ученето за възрастни. GreenComp е насочен към създателите на политики, образователните институции, организациите за обучение и квалификация на учители и преподаватели, органите за оценяване и сертифициране, работодателите и научните организации.

Четирите области на компетентност включват по три основни умения за всяка област. Накратко те са:

  1. Въплъщаване на ценностите за устойчивост - тази област включва следните умения: оценяване на устойчивостта, подкрепа на справедливостта, популяризиране на природата;
  2. Обхващане на комплексността на устойчивостта - системно мислене, критично мислене, формулиране на проблема; 
  3. Визуализиране на устойчиво бъдеще - грамотност за бъдещето, приспособимост(да управлява предизвикателства в сложни ситуации), изследователско мислене;
  4. Действия за устойчивост - политическа активност (ориентираме в политическите процеси), колективни действия, индивидуална инициатива.

Къде се намира България?

В анализа за България, който е част от годишния Образователен мониторинг на Европейската комисия (Education and Training 2024), се дават следните констатации:

“Проучванията показват, че може да се постигнат по-добри възможности учениците и учителите да научат за устойчивостта. В рамките на Международното изследване на гражданското образование (ICCS) от 2022 г. 31,8 % от анкетираните български училища съобщават, че предлагат на всички или почти всички свои ученици от 8 клас възможности да участват в дейности, свързани с устойчивостта на околната среда (IEA, 2023 г.). Средният процент за 17-те обхванати от изследването държави от ЕС е 48 %.

Изследването показва още, че българските ученици имат едно от най-ниските нива на знания за устойчивото развитие сред 17-те обхванати държави, като резултатът им е значително под средния за ЕС. От тези данни става ясно, че са необходими усилия за преодоляване на разминаването между политиките и практиката и за осигуряване на подход към устойчивостта, обхващащ цялото училище.”

Един от основните проблеми пред образователната система в ЕС и в България е разминаването между думи и действия по отношение на зеленото образование - у нас 75% от учениците са съгласни, че трябва да живеем по-екологично, но едва малко над 20% прилагат по-екологични практики в ежедневието си. Осреднените данни на двата показателя на ниво ЕС са съответно 80% и 30%.

Нерешените предизвикателства в училищното образование естествено се отразяват върху университетското образование и развитието на науката. Липсата на кадри е един от основните проблеми пред българската наука от години. Първото изследване на зелените инициативи от сферите на предприемачеството, науката и НПО сектора, което проведе MOVE.BG през 2024 година, открои липсата на кадри като основен проблем пред зелените научни проекти и пред тяхното развитие, включително за осъществяване на научен трансфер - липсата кадри е посочен като проблем от 40% от всички участници от науката в изследването “Зелени решения от България 2024”.

Липсата на мотивация сред студентите да продължат да се занимават с наука след като завършат университетското си образование довежда до остра липса на кадри в редица ключови сектори, свързани с устойчивото развитие и зелената трансформация. Недостатъчният брой на хидроинженери, станал популярен в медиите покрай ситуацията с язовирите в страната, е само един от примерите. 

Данните показват, че през академичната 2023-2024 година броят на записаните студенти е с 13% по-нисък в сравнение с нивата от преди пет години, като при бакалавърските програми се наблюдава най-голям спад при рибарството с 57% и архитектурата и строителството с 43%, но при тези специалности все още има наличие на необходимите кадри за пазара на труда от предходни години. По-сериозен е проблемът с програмите, свързани с околна среда и с инженерните науки, при които, както преди пет години, така и сега, броят на записаните студенти продължава да е по-нисък от нуждите на пазара на труда. При двете специалности спадът на записаните е с 26% и с 13%.

Една от добрите новини е участието на български университети в европейски алианси за сътрудничество през инициативата на Еврокомисията “Европейски университети”. В момента в различни алианси участват 13 български университета от общо 51 висши учебни заведения в страната. Данните от проучване на резултатите от инициативата “Европейски университети” показват, че включването на висше учебно заведение в европейски алианси значително подобрява развиването на зелени умения - според 84% от анкетираните участници в проучването.

Мнението на експертите

Какво се случва с образованието и зеленото развитие в България?

В следващите редове ви представяме резюме на мнението на експертите в панела, посветен на образованието - училищно, университетско и неформално, и на зеленото развитие. 

Представените идеи са категоризирани и обобщени от екипа на MOVE.BG и не претендират за приемане с единодушие от всички участници в панела.

Предизвикателства

Предизвикателства в училищното образование:

  • Липса на умения за практическо приложение на наученото
  • Липса на умения за анализ на проблемите и решенията в перспектива
  • Проблем с авторитета на училището и на учителя
  • Липса на програма за мотивация на учениците да бъдат част от обществените процеси на положителна промяна
  • Недостатъчна мотивация за създаване на общност около училищата
  •  Недостатъчно или никакво включване на зелените иновации в учебния процес
  • Ниски нива на функционална грамотност при учениците
  • “Ножица” в постиженията на училищата - там, където родителите имат възможност да компенсират дефицитите посредством допълнителни занимания и частни уроци, децата се справят добре. На местата, където това не е възможно, училищата имат ниски резултати
  • Липса на адекватна програма, която да диференцира нуждите на учениците и да дава възможност за наваксване на пропуски и преодоляване на дефицити на отделните ученици, както и за развиване на таланти и силни страни;

Предизвикателства в университетското образование:

  • Програмите за подготовка на учители не са селективни - всеки кандидат започва обучение и в общия случай се и дипломира
  • Липса на връзка и надграждане по веригата на развитие ученик-студент-професионално развитие
  • Липса на достатъчно кадри по ключови направления на прилагане на климатичните политики 
  •  Катастрофален недостиг на инженери, в резултат на липса на национална политика за стратегически професии
  • Липса на държавна политика, чрез която важни за зеленото развитие на страната специалности да бъдат направени атрактивни за професионална реализация на младите хора
  • Липса на мотивация за продължаване на професионалното развитие в науката
  • Липса на ефективна система за броя на университетите и тяхното разпределение из страната
  • Липса на национален механизъм за партньорство между бизнеса и университетите

Компас на решенията

Идеите на експертите за училищното образование:

  • Въвеждане на принципа на интердисциплинарността и холистичния подход в училищното образование - да се показва връзката между отделните теми
  • Създаване на програма за обучение на учителите за ролята на холистичния подход в образованието и за начините за неговото прилагане
  • Създаване на програма за повишаване на функционалната грамотност на учениците
  • Създаване на програма за практическо приложение на наученото 
  • Провеждане на разяснителна кампания след родителите за ролята на училището и на учителя
  • Създаване на механизъм за включване на родителите към училищния процес и разясняване на целите на образователния процес още преди децата им да станат ученици
  • Създаване на механизъм за включване на родителите в училищния процес до 10-годишна възраст на децата
  • Създаване на механизъм за подобряване на комуникацията и доверието по веригата учител-родител-ученик
  • Създаване на програма за обучение на учениците как да анализират проблемите и решенията в перспектива
  • Създаване на механизъм за овластяване на учениците и обучение за поемането на отговорност - учениците да бъдат отговорни за реализирането на част от проектите в училище
  • Създаване на програма, посветена на значението на устойчивия начин на живот и на ролята на индивида в опазването на околната среда
  • Създаване на интерактивна програма за запознаване на учениците с добрите примери за устойчив начин на живот и опазване на околната среда
  • Въвеждане на геймификация в образованието за устойчив начин на живот и опазване на околната среда - включително провеждане на дигитални хакатони по зелени теми 
  • Моделиране на учебната среда по начин, който помага на учениците да учат от нея
  • Създаване на програма за захранване на училищните библиотеки с литература по екологични теми
  • Проучване на възможността за сътрудничество с инфлуенсъри и включването им в образователния процес с цел интерактивност и привличане на вниманието на учениците към зеленото развитие 
  • Създаване на механизъм за сътрудничество между училищата и общините с цел включване на учениците в екологичните проекти на общината
  • Включване на учениците в грижата за природата около и в училището
  • Създаване на програма за обучение по зелени иновации и кръгова икономика
  • Създаване на национална стратегия и на пътна карта към нея за развитие на акселераторски програми за зелени иновации в училищата - с фокус намиране на иновативни решения на предизвикателства, които среща общината, в която се намира училището. Осигуряване на държавно и/или общинско финансиране за реализиране на идеите
  • Създаване на неформални екологични клубове, в които да се организират общи дейности, свързани с устойчивия начин на живот и опазването на околната среда
  • Създаване на национална програма за обучение и подкрепа за учителите по темите, свързани с климатичните промени и ролята на човешката дейност, въвеждането на устойчиви практики в ежедневието и опазването на околната среда, разясняване на значението на науката и на зелените иновации
  • Създаване на система за зелени сертификати за училищата или рейтинг за прилагането на екологични практики - включително създаване на списък с изисквания, които училищата трябва да изпълнят
  • Създаване на каталог с добрите практики в училищата из страната с цел мотивация и споделяне на опит

Идеите на експертите за университетското образование:

  • Извършване на анализ на пазара на труда - да се анализира в кои области, които са ключови за развитието на държавата, има недостиг на кадри
  • Създаване на национална стратегия за привличане на младите хора към ключови специалности, свързани с прилагането на климатичните политики и управлението на природните ресурси
  • Незабавно прилагане на мерки за повишаване на атрактивността на инженерните специалности
  • Създаване на механизъм за привличане на студентите към лабораториите - включително сътрудничество с училища и организиране на посещения на ученици в лабораториите
  • Създаване на национална стратегия и на пътна карта към нея за развитие на акселераторски програми за зелени иновации в университетите - включително подпомагане на създаването на spin-off компании при защитени права на младите предприемачи. Осигуряване на държавно и/или общинско финансиране за реализиране на идеите
  • Извършване на реформа на университетското образование на основата на анализ на броя и качеството на университетите
  • Създаване на национален механизъм за сътрудничество между бизнеса и университетите - прилагане на механизма за създаване проекти за решаване на местни проблеми (в региона на конкретния университет). Отделяне на хорариум за хора от бизнеса
  • Създаване на програма за насърчаване на мобилността на студентите
  • Създаване на механизъм за участие на студентите в опазването на природата около и в университета/кампуса
  • Създаване на механизъм за овластяване на студентите по отношение на прилагането на зелени практики - например чрез организирането на състезания за проекти за облагородяване на средата в университета/кампуса
  • Създаване на механизъм за насърчаване на студентските общности - клубове, съвети, неформални групи по интереси
  • Създаване на система за зелени сертификати за университетите или рейтинг за прилагането на екологични практики - включително създаване на списък с изисквания, които университетите трябва да изпълнят
  • Създаване на система за зелени сертификати за кампусите или рейтинг за прилагането на екологични практики - включително създаване на списък с изисквания, които кампусите трябва да изпълнят
  • Популяризиране на добрите зелени практики на университети/студентски общности/кампуси - например чрез YouTube канал. Може да бъде създаден и поддържан от Националното представителство на студентските съвети 

Очертаните предизвикателства и генерираните решения се базират на споделените идеи от участниците в панела. Идеите са обобщени и категоризирани и не претендират за одобрение чрез пълно единодушие от всички участници в панела.

Разгледайте целия "Компас към просперитет" тук.

Мисия Зелени Иновации

“Компасът към просперитет” е част от “Мисия Зелени Иновации” - една инициатива на MOVE.BG в подкрепа на зелените новатори от България. В MOVE.BG знаем, че България има потенциала да бъде сред зелените и иновативни лидери в Европа. Затова е важно да подкрепим създателите на новите иновации, които могат да променят облика на българската икономика от ишлеме-базирана в такава в стойност.

Научете за различните инициативи на MOVE.BG в подкрепа на зеленото и иновативно развитие на България тук.

Автор